Sunday, December 1, 2019

Rumah tangga 20: Akibat terlalu banyak minum susu lembu...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

Demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang beriman, beramal salih dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran. - Ayat 1-3 Surah Al-Asr

SEJUMLAH kucing 'jalanan' menjadikan sekitar rumah saya sebagai 'kawasan' mereka. Saya memberikan kucing-kucing itu makan, jadi mereka 'seronok duduk, tidur, baring di bahagian luar rumah. Setiap kali makan, saya mengira jumlahnya - ada ketikanya 10, paling banyak sampai 15 ekor.

Saya pernah 'membidankan' kucing beranak. Suatu ketika saya memecahkan 'sarung (selaput)' anak kucing yang baharu diberanakkan, takut-takut dia lemas. Pernah juga saya menarik keluar seekor anak kucing yang tersekat di peranakan ibunya.

Satu perkara saya perhatikan ibu kucing selepas beranak, akan membawa anak-anaknya untuk 'disembunyikan'. Sukar menemui anak-anak kucing itu - sepanjang tempoh ini ibu kucing akan menyusukan anak-anaknya...ia tidak mendedahkan anak-anaknya memakan 'benda-benda' lain.

Hebat kucing kerana ia tahu 'kebaikan susu ibu'! Manusia juga diberitahu oleh Allah SWT mengenai makanan terbaik untuk bayi iaitu susu badan ibu sendiri - malah si ibu disarankan menyusukan bayi mereka sendiri selama dua tahun. Namun apa yang ramai 'ibu-ibu moden' lakukan adalah memberikan susu formula (lembu) kepada bayi mereka.

Jika ibu tidak dapat menyusukan sendiri anak-anak mereka disebabkan pelbagai masalah seperti kesihatan, mereka disarankan mencari wanita lain (ibu susuan) untuk tujuan itu bukan 'mencari susu lembu'. Nabi kita, Muhammad s.a.w. mempunyai ibu susuan iaitu Tsuwaibah dan Halimah Abu Zuaib (As-Sa'adiyyah).

Sejak dahulu hingga sekarang, jarang kita mendengar di kalangan masyarakat kita mengenai ibu susuan ini. Kebanyakan ibu memberikan anak mereka susu lembu dan baru-baru ini susu kambing yang didakwa sesetengah pihak mempunyai banyak kebaikan.

Ya generasi saya dan generasi di bawah saya (pemuda-pemudi sekarang ini) 'terlalu banyak' minum susu lembu...jadi mungkinkah itu antara sebab mengapa anggota masyarakat ini 'perangai' mereka daripada sehari demi sehari semakin teruk. Ya, kita melawan perintah Allah SWT...kita disarankan menyusukan sendiri anak-anak tetapi kita memberi mereka susu lembu!

Kini negara dan rakyat kita ditimpa pelbagai masalah menakutkan. Jenayah seperti rasuah, pembunuhan, perompakan, ragut, rogol, zina dan membuang bayi semakin menjadi-jadi. Daripada setinggi-tinggi jenayah berprofil tinggi sehingga pembulian di sekolah, semuanya membimbangkan, membayangkan terlalu banyak perkara tidak beres dalam masyarakat kita.

Jenayah kejam yang tidak terfikirkan dulu seperti anak membunuh bapa dan anggota keluarga lain perlu dimuhasabah; apa sebenarnya sudah menimpa masyarakat kita? Apa sebenarnya sudah berlaku kepada generasi muda yang kita didik di sekolah-sekolah kita hari ini?

Gejala songsang ini dan masalah sosial lain seperti penagihan dadah tidak ada penamatnya. Semakin kerajaan bertindak membendungnya, jenayah semakin menjadi-jadi, laksana mencurahkan minyak ke dalam api. Nasihat dan teguran tidak diendahkan, bagaikan mencurah air ke daun keladi.

Tentulah masyarakat tertanya-tanya mengapa hal ini terjadi. Bagi orang Islam beriman, ketidak barakahan dalam hidup ini adalah kerana kita tidak ikut perintah Allah (seperti bab penyusuan bayi), undang-undang Islam tidak diguna pakai, sedangkan Allah SWT memberi jaminan bahawa dalam hukum-hakam-Nya ada kehidupan.

Apabila perintah dan undang-undang Allah tidak terlaksana, porak-perandalah masyarakat. Pembunuhan, perompakan dan penzinaan semakin menjadi-jadi sedangkan mengikut hukum Allah, mereka yang bersalah perlu menjalani hukum hudud, qisas dan sebagainya. Apabila hukum Allah tertegak misalnya hukum membunuh dibalas bunuh mengikut hukum qisas, maka gentarlah setiap orang, lantas terselamatlah anggota masyarakat.

Berdasarkan hakikat tidak tertegaknya hukum-hakam Islam, terserlah bahawa apa yang berlaku dalam masyarakat hari ini adalah cerminan daripada sikap dan pembawaan pemimpinnya. Jika pemimpin mahu Islam, rakyat pun mahukan Islam; tetapi apabila pemimpin terus dengan cara Barat dan sekularnya maka rakyat akan mengikutinya.

Dari segi kepimpinan, pepatah Melayu menyatakan, bagaimana acuan begitulah kuihnya. Kalau hendak melentur buluh biar daripada rebungnya manakala bijak pandai pula berkata 'kalau nak tahu masa depan negara, lihatlah pada generasi mudanya'.

Generasi muda mendambakan idola tetapi yang menjadi tumpuan adalah artis-artis dan dunia hiburan yang kerap benar terpesong daripada sempadan tuntutan agama.

Sekali lagi generasi muda gagal mendapatkan contoh baik sebaliknya mereka terikut-ikut gaya penghidupan songsang. Siapa yang membenarkan cara hidup ini kalau bukan pemimpin? Merekalah yang meluluskan lesen, merekalah yang menguatkuasakan undang-undang, merekalah menunjukkan contoh, jadi mereka sewajarlah memikul tanggungjawab paling besar dalam pendidikan dan masa depan anak bangsa.

Pemimpin mempunyai tanggungjawab besar dalam menentukan masa depan generasi muda. Tetapi apakah pemimpin hari ini dapat dijadikan rujukan yang baik kepada anak-anak? Jawapannya adalah ya dan tidak.

Hari ini banyak pemimpin terpalit dengan perlakukan buruk, ada yang dituduh melakukan pembunuhan, tidak kurang juga didapati bersalah melalukan rasuah.

Pemimpin sewajarnya bukan saja bersih tetapi dilihat bersih. Tetapi ramai memperlihatkan watak dan tindakan yang tidak sejajar dengan pandangan dan nasihat yang mereka berikan. Sebagai contoh seorang pemimpin bercakap berapi-api mengenai keburukan amalan rasuah di pentas orang ramai, tetapi dialah juara politik wang, jadi bolehkah dia menjadi idola generasi muda?

Sementara itu jika pemimpin gemar dengan agenda berfoya-foya dengan pesta yang tidak pernah habis-habis seperti yang kerap berlaku di negara kita, maka tidak hairanlah generasi muda akan terikut sama.

Kata orang, bapa borek anak rintik, kalau guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari! Kalau perintah Allah menyuruh sang ibu menyusu bayinya tidak diikuti sebaliknya diberikan susu lembu...kita bimbang anak-anak kita akan menempuh jalan yang gelap dan sukar...

No comments: