Wednesday, September 4, 2019

Dunia perlu disedarkan derita Kashmir...



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.
Renungan
"Hai orang-orang beriman! Sesungguhnya (meminum) al-Khmar (arak), berjudi, (berkorban) untuk berhala, mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan."
"Sesungguhnya syaitan itu bermaksud untuk menimbulkan permusuhan dan kebencian antara kamu lantaran meminum al-Khamr (arak) dan berjudi itu, dan menghalangi kamu daripada mengingati Allah subhanahu wata'ala daripada sembahyang maka berhentilah kamu daripada mengerjakan pekerjaan itu." (Maksud ayat 90-91 Surah al-Maa'idah)

KUNJUNGAN ke Kashmir (dalam jajahan India yang pada 15 Ogos lalu menyambut ulang tahun kemerdekaannya) kurang sempurna jika tidak ke Tasik Dal, Gulmarg, Sonamarg, Yousmarg (marg bererti padang rumput) dan Pahalgam. Semuanya tersangat indah, mempersona!

Dulu ketika ke Kashmir saya hanya sempat ke tiga lokasi iaitu Tasik Dal, Gulmarg (yang bererti padang rumput penuh bunga-bungaan) dan Pahalgam iaitu sebuah kampung penggembala.

Tasik Dal berukuran 8 kilometer kali 4 kilometer dengan keluasan 26 kilometer persegi. Keindahannya terserlah; dengan latar belakang gunung-ganang termasuk banjaran Zabarwan; di pesisirnya terdapat sejumlah taman-taman indah dan luas peninggalan Moghul seperti Cheshmashahi, Pari Mahalm Nishat Bagh, Shalimar dan Harwan. Berada di taman-taman ini bagaikan berada dalam 'syurga dunia', seseorang itu terleka melihat kembangan bunga mengharum dan bunyi aliran air di bawah pohon-pohon gergasi meneduhi bumi.

Di Kashmir, kami menghuni di dalam rumah bot (houseboat) yang sengaja dibiarkan tersadai di pinggir Tasik Nagin, hanya sembilan kilometer dari Tasik Dal. Dari sinilah kami bergerak ke Gulmarg yang jauhnya 60 kilometer dan ke Pahalgam, hampir 100 kilometer dari Srinagar. Gulmarg sebuah dataran tinggi bagaikan karpet hijau, begitu mempersona, menjadi tumpuan ribuan orang setiap hari. Pada musim tertentu ia menjadi destinasi sukan ski, terutama mereka yang berupaya ke ketinggian bersalji, Apharwat dengan menaiki kereta kabel.

Pahalgam pula adalah lembah yang terdapat aliran deras anak-anak sungai termasuklah yang mengalir ke sungai termasyhur Indus dengan butiran-butiran batu dapat dilihat didasarnya. Pemandangannya sungguh mempersona, kata orang tiada ayat yang sesuai bagi menggambarkan kecantikan alam semula jadinya.

Bumi yang indah ini menjadi rebutan pihak tertentu seperti India, Pakistan dan China dan pada masa sama sebahagian penduduknya mengidamkan sebuah negara sendiri yang merdeka dan berdaulat. Mereka mahukan PBB mengadakan pungutan suara tetapi semuanya tidak dipedulikan...masyarakat dunia hanya memandang sepi rintihan mereka!

Persaingan India-Pakistan sebahagiannya  bagi membuktikan mereka adalah jaguh Asia Selatan. Kedua-dua negara sudah terbabit dalam tiga peperangan, dua daripadanya membabitkan isu Kashmir. Islamabad dan New Delhi juga didakwa bersaing memajukan senjata nuklear. 

Sekalipun isu Kashmir sering dikatakan sebagai punca ketegangan India-Pakistan, kedua-dua sebenarnya menghadapi masalah dalaman yang boleh menjejaskan masa depan benua kecil itu. 

Pakistan menghadapi pelbagai krisis puak, misalnya antara militan Syiah dan Sunnah yang menjejaskan keharmonian di wilayah Punjab dan Sindh. Sekalipun 97 peratus daripada lebih 135 juta penduduk negara ini beragama Islam, perbezaan fahaman mencetuskan krisis yang mengancam negara.

India pula menghadapi masalah berpunca daripada perbezaan agama penduduknya. Daripada lebih satu bilion penduduk India, 83 peratus beragama Hindu, 11 peratus Islam, tiga peratus Kristian dan dua peratus Sikh. Kemuncak perbalahan antara penduduk Hindu dan Islam adalah tindakan militan Hindu membakar Masjid Babri (didirikan Maharaja Moghul, Babur pada abad ke-16) pada 1992 dulu. Rusuhan yang berlaku selepas peristiwa itu dan pergaduhan di Bombay menyebabkan beratus-ratus orang terbunuh.

Namun semua ini tidak sedahsyat konflik di Kashmir. Diberitakan apabila berlaku kebangkitan umat Islam Kashmir akhir-akhir ini lebih 70,000 orang kebanyakannya orang awam Kashmir terbunuh sejak 1989. Penduduk dunia perlu tahu mengenai perkembangan ini seterusnya bangkit menyuntik kesedaran sejagat agar keganasan ini dapat dihentikan. Biarkanlah bumi Kashmir yang indah mempersona itu dinikmati sepuas-puas oleh penduduknya sendiri!

No comments: