Saturday, April 25, 2020

Secebis Kisah Ramadan 2

DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.


Renungan

"Kalau sekiranya perempuan ahli syurga (termasuk bidadari) datang kepada penduduk bumi, nescaya akan disinarinya dunia antara langit dan bumi dan terpenuhinya dengan bau harum semerbak. Sesungguhnya tutup kepalanya lebih baik daripada dunia dan isinya." (HR. Bukhari) *


Assalamualaikum wbt sahabat/i yang dikasihi
RAMADAN KAREEM

Secebis Kisah Ramadan 2


PERINTAH Kawalan Pergerakan (PKP) mengehadkan pergerakan saya di dalam dan sekitar rumah. Namun ada kalanya saya 'berpeluang' bergerak jauh - baru-baru ini ke sebuah klinik komuniti bagi mendapatkan bekalan ubat penyakit diabetes dan darah tinggi.


Sebenarnya pada PKP ini saya mempunyai temu janji untuk diambil darah dan seminggu kemudiannya berjumpa doktor untuk pemeriksaan kesihatan...biasalah bagi pesakit kronik tak berjangkit ini ada temu janji tiga atau empat bulan sebelum diberikan ubat.


Tetapi ketika penularan COVID19 sekarang ini pertemuan dengan doktor ditangguhkan, sebaliknya pesakit diberi ubat dan mendapat temu janji baru - tiga atau empat bulan lagi dan bagi saya Ogos nanti.


Apabila keluar rumah, dapatlah saya 'meluaskan' pandangan. Antara perkara saya lihat pekerja pembersih seperti tukang sapu masih bekerja. Sayu melihat sesetengahnya pekerja tanpa penutup mulut dan hidung (mask) termasuk di klilik yang saya kunjungi.


Hampir semua orang memakai 'mask' apatah lagi di petugas di depan klinik yang siap 'berplastik' lagi, tetapi seorang tukang sapu tua 'selamba' menjalankan tugasnya tanpa 'pelindung'. Mungkin si pak cik ini tak mampu membeli 'mask' yang sekarang ini susah didapati dan mahal pula. Mungkin wang RM2 atau RM5 lebih berharga untuk dia atau keluarganya membeli keperluan asas seperti beras.


Terharu saya melihat senario itu, saya meraba poket dan menghulurkan sekeping not kepadanya. Bagi orang 'pencen' tanpa 'duit pencen' ini, sumber 'wang mahsyuk' saya cukup-cukup makan dan bayar bil saja apatah lagi pada PKP ini, tetapi saya yakin si pekerja tadi lagi susah nasibnya.


Sebenarnya, duit yang saya bagi itu adalah sebahagian 'seciput' wang yang biasa saya masukkan dalam tabung masjid pada setiap hari dan Jumaat. Sekarang tak boleh berbuat demikian selepas masjid 'ditutup', jadi saya kumpulkan dan sedekah kepada jiran atau mereka yang difikirkan kurang mampu yang sempat ditemui.


Si pakcik tadi mengucapkan ribuan terima kasih, saya lihat wajahnya terkuak sedikit keceriaan, senyuman yang dihadiahkan membuatkan saya 'begitu terpukul; saya berasa seolah-olah hari itu 'ada makna' bagi saya...


UNTUK RENUNGAN


  1. DALAM Al-Quran banyak sekali ayat yang menganjurkan Muslimin untuk senantiasa memberikan sedekah. Antara ayat yang dimaksud adalah firman Allah SWT yang ertinya: “Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan, atau mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar.” (QS An Nisaa [4]: 114)
  1. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ‫والصدقة‬‫تطفىء‬‫الخطيئة‬‫كما‬‫تطفىء‬‫الماء‬‫النار‬ “Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api.” (HR. Tirmidzi, di shahihkan Al Albani dalam Shahih At Tirmidzi, 614) 

  2. Allah Ta’ala berfirman: َّ‫ن‬ِ‫إ‬ََ‫ين‬ِ‫ق‬ِِّ‫د‬ّ‫ص‬ُ‫م‬ْ‫ال‬َِ‫ت‬‫ا‬َ‫ق‬ِِّ‫د‬ّ‫ص‬ُ‫م‬ْ‫ال‬ َ‫و‬ََ‫أ‬ َ‫و‬‫وا‬ُ‫ض‬َ‫ر‬ْ‫ق‬ََ ّ‫اَلل‬َ‫ضا‬ ْ‫ر‬َ‫ق‬َ‫نا‬َ‫س‬َ‫ح‬َُ‫ي‬َُ‫ف‬َ‫ع‬‫ا‬َ‫ض‬َْ‫م‬ُ‫ه‬َ‫ل‬ َْ‫م‬ُ‫ه‬َ‫ل‬ َ‫و‬َ‫ر‬ْ‫ج‬َ‫أ‬َ‫يم‬ ِ‫ر‬َ‫ك‬ “Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki maupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, nescaya akan dilipat-gandakan (ganjarannya) kepada mereka; dan bagi mereka pahala yang banyak.” (Qs. Al Hadid: 18)
  1. “Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik- baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.” Allah Kasih Pada Orang Bersedekah, Al-Baqarah, Ayat 195

  2. Allah akan membalas kebaikan kepada orang yang bersedekah Al-Baqarah, Ayat 215: “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): apakah yang akan mereka belanjakan (dan kepada siapakah)? Katakanlah: “Apa jua harta benda (yang halal) yang kamu belanjakan maka berikanlah kepada: Kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan orang- orang yang terlantar dalam perjalanan. Dan (ingatlah), apa jua yang kamu buat dari jenis-jenis kebaikan, maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuiNya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya).”
  1. “Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual- beli padanya, dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.” Sedekah Jadi Peneman Di Hari Akhirat, Al-Baqarah, Ayat 254:

  2. Allah melipat gandakan ganjaran kepada orang bersedekah, Al-Baqarah, Ayat 261: “Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.”

  3. Allah janjikan pahala kepada orang bersedekah, Al-Baqarah, Ayat 262: “Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (agama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.”

No comments: