Monday, January 29, 2018

Politikus, wartawan sama-samalah jaga maruah...

DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

Daripada Aisyah r.a., berkata: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: 'Semua manusia dikumpulkan tanpa memakai alas kaki, telanjang dan belum dikhatan.' Aisyah bertanya; 'Apakah antara lelaki dan perempuan akan saling melihat antara satu dengan yang lain?' Rasulullah s.a.w. bersabda: 'Urusan pada hari itu lebih dahsyat daripada mementingkan hal-hal seperti itu.'" (HR. Bukhari dan Muslim)

SALAH satu isu terhangat dibincangkan ketika ini adalah gangguan seksual ke atas wartawan perempuan. Sebagai bekas wartawan yang telah berkecimpung puluhan tahuan dalam bidang ini, rasa terpanggil diri ini untuk melakarkan pengalaman dan pandangan.

Selama bertahun-tahun menjadi pemberita, penulis mengakui adalah lebih mudah untuk wartawan perempuan mendapatkan maklumat sebagai bahan untuk menulis berita. Sumber berita yang sebahagian besarnya datang daripada golongan lelaki lebih mudah diperolehi wartawan perempuan. Kata orang, lelaki dengan perempuan, ada 'caj penarik' sedangkan lelaki dengan lelaki menyediakan 'caj penolak'.

Dulu (malah sekarang pun) salah satu cara mudah mendapatkan maklumat adalah melalui kaedah menelefon. Maka wartawan perempuan dengan suara merdu, lemak gumalai dapat memikat responden atau sumber dengan cepat sedangkan sebahagian wartawan lelaki terkial-kial - maklumat tidak segera masuk 'ke kantung' mereka untuk diproses sebagai bahan berita.

Pengalaman teknik mengumpul bahan melalui pertemuan bersemuka (wawancara) juga menunjukkan wartawan perempuan 'lebih ke depan'. Malah tokoh agamawan pun apabila diwawancara wartawan perempuan, jika dia seorang yang biasanya bercakap keras dan tegas tiba-tiba akan 'menjadi cair' - demikianlah 'kuasa perempuan' yang boleh menundukkan kebanyakan lelaki tidak kira dia golongan agamawan, pentadbir apatah lagi politikus yang sedang kita fokuskan sekarang ini.

'Politikus buaya' ada di mana-mana. Suatu ketika saya ditugaskan membuat liputan bersama-sama beberapa politikus tanah air di luar negara dengan menaiki sebuah kapal terbang sewa khas. Pesawat terbang dari sebuah kota ke sebuah kota selama beberapa hari lamanya. Lama kelamaan, krew pesawat dan penumpang menjadi mesra.

Apabila sudah boleh bertepuk tampar, suatu hari 'terlopong mulut' saya menyaksikan seorang politikus yang disegani di tanah air, mencium pipi seorang pramugari cantik jelita berkali-kali di khalayak penumpang lain. Dia mencium si 'rupawan bergetah' berkali-kali, cup, cup bunyinya, mungkin dia sudah tak dapat menahan nafsu yang membuak di dada. Sungguh dahsyat, kerana isteri si politikus ada dalam pesawat itu, cuma ketika 'peristiwa cium' itu dia berada di kabin lain.

Mungkin, ada orang di sekeliling, tidaklah si politikus buaya 'meneruskan aksi serakahnya' tetapi selepas itu siapa tahu apa yang berlaku...ya 'follow up' daripada kejadian itu?

Demikianlah, ada sejumlah politikus buaya dan bahaya termasuk yang nampak alim-alim kucing tu, jadi kepada wartawan berhati-hatilah termasuk menjaga penampilan diri. Kalau sudah tahu ada buaya di sungai, apakah sanggup anda mendedahkan diri kepada bahaya dengan berenang di dalamnya? Namun tidak menjadi masalah jika anda juga 'seangkatannya' daripada jenis kaki cukur,kaki kapur dan sebagainya...cuma dosanya anda tanggunglah sendiri! Yalah, kata orang tepok sebelah tangan takkan berbunyi...

Sehubungan itu, politikus dan wartawan sama-samalah jaga maruah...jangan ditambah masalah masyarakat kita yang 'semakin sakit' sekarang ini - daripada pemimpin kepada rakyat, soal moral dan integriti sudah menjunam ke tahap paling rendah.

Bagi politikus dan wartawan Islam ingatlah akan batasan hukum-hukum syariat halal-haram. Seorang politikus dan wartawan Islam itu sekali gus seorang pendakwah. Lembut lidah pendakwah dalam menyampaikan risalah Allah, baik budi dan lembutnya bahasa politikus dan wartawan. 

Tinggi hemah politikus, tinggilah hemah wartawan. Tajam pandangan politikus,, tajamlah pandangan wartawan. Keras politikus mencegah kemungkaran, begitulah sikap wartawan. Jangan sesekali politikus dan wartawan bagaikan sang tikus membaiki labu atau lebih teruk lagi harapkan pegar, pegar makan padi.

Sebagai contoh daripada kisah 'politikus buaya' yang saya coretkan di atas, usahlah dihancurkan harapan rakyat dan negara yang mengutus anda untuk melakukan satu misi di luar negara dengan 'bermain cinta haram' di udara...ya anda khianat kepada anak isteri...berhentilah daripada 'berdrama' atau berlagak alim, menipu rakyat negara ini.

Semua orang termasuk politikus dan wartawan perlu sedar Yang Maha Berkuasa sedang memerhatikan kita. Bersandarkan ilmu yang menyuluh, mereka tahu yang mana halal dan haram. Kepada rakyat amat-amatilah politikus khianat, jangan dipilih mereka dalam PRU ke-14 nanti. Ya, hukum mereka yang khianat ini...



Kepada wartawan yang jujur, jika anda diganggu termasuk secara seksual, bertindaklah termasuk membuat laporan polis...jangan ditunggu apabila 'datang kesempatan' seperti hampir pilihan raya barulah 'nak buka cerita'!

No comments: