Friday, March 26, 2010

Mengapa akhbar arus perdana dibakar?

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Sesiapa yang menziarahi saudaranya yang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah, menyerulah malaikat: "Eloklah kamu dan eloklah perjalanan kamu serta Allah akan tempatkan kamu di dalam syurga." (Riwayat al-Tarmizi)
***

ZAINUL Arifin Mohammed Isa sahabat lama saya. Kini beliau menjadi Pengarah Urusan Kumpulan NSTP, jawatan eksekutif tertinggi di Kumpulan NSTP yang menerbitkan akhbar New Straits Times, Berita Harian dan Harian Metro selain akhbar-akhbar mingguannya.

Saya masih ingat bersama-sama Zainul menyelusuri kebun dan desa membuat liputan mengenai klon koko Mardi di Ulu Dong, Raub pada tahun 1987.

Kami seangkatan, bersama-sama bermula dari bawah, bintangnya bersinar cepat sehingga ke jawatan sekarang. Dulu kolumnya ada dalam akhbar New Straits Times tetapi sejak dilantik ke jawatan baru tidak lama dulu, beliau ada kolum di Berita Minggu yang logonya hanya memakai gambar dan namanya.

Tidak lama dulu Zainul menulis mengenai kematian Setiausaha Politik seorang Exco Selangor, Teoh Beng Hock. Sebagai pembaca yang menghormati idea bernas beliau, saya terperanjat apabila beliau dalam artikel ‘Kematian Teoh timbulkan pelbagai spekulasi politik’ berusaha bersungguh-sungguh mengaitkan isu ini sebagai sesuatu yang bersifat perkauman.

Isu Teoh bukan bersifat perkauman tetapi apa diperjuangan adalah keadilan dan ketelusan. Secara kebetulan yang terbunuh adalah seorang pemuda Cina, tetapi kalau kematian itu membabitkan seorang Melayu apakah ia perlu didiamkan saja kerana secara kebetulan juga peneraju dan majoriti petugas agensi kerajaan seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) adalah orang Melayu?

Zainul juga mempertikai dan merendah-rendahkan Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim dengan menulis: “Kenapa, contohnya perlu kerajaan Selangor mahukan pakar bedah swasta untuk siasat kematian Teoh? Adakah pakar hospital kerajaan tidak layak? Atau tidak boleh dipercayai?

“Kenapa Menteri Besar Selangor, SEORANG MELAYU, meragui kebolehan orang sebangsanya bertindak tulus dengan adil? Bukankah banyak pegawai agensi atau institusi kerajaan orang Melayu? Adakah polis, hakim, guru, penyiasat, doktor, pensyarah Melayu semuanya tidak boleh dipercayai?”

Saya percaya Khalid tidak pernah meragui kemampuan dan kejujuran orang sebangsanya tetapi apa ditekankan adalah ketelusan dan keadilan. Tidak usahlah penulis seperti Zainul melepaskan panahan beracun sehingga mendakwa Khalid tidak mempercayai bangsanya sendiri. Adakah Zainul bermaksud orang Melayu mesti menyakini orang Melayu sekalipun dia korup dan diselimuti 1,001 perkara negatif lain?

Ambil contoh mudah ini; saya seorang Melayu Islam, jika mahu mengamanahkan sejumlah wang sebelum saya ke luar negara, tentulah saya tidak sewenang-wenangnya menyerahkan kepada seorang individu Muslim yang saya diyakinkan tidak amanah. Dalam Islam, memanglah salah untuk menyatakan seseorang itu munafik tetapi sifat munafik itu boleh diketahui, iaitu jika dia berjanji dia mungkir; jika bercakap dia bohong; dan jika diberi amanah dia khianat.

Jika seseorang itu sekalipun Muslim ada ciri-ciri demikian (dan sudah diketahui umum) adalah bodoh bagi saya untuk menyerahkan wang itu kepadanya. Jika saya melakukannya juga bermakna saya bukan saja bodoh tetapi telah mengkhianati orang lain yang mempunyai kepentingan ke atas wang itu seperti isteri dan anak-anak saya.

Bagi saya, Zainul telah menulis artikel itu berdasarkan semangat meluap-luapnya untuk menghentam Pakatan Rakyat sejak daripada awal lagi. Ini dapat dilihat daripada peranggan pembuka (intro) beliau yang berbunyi: “Adakah ahli dan penyokong Pakatan Rakyat saja yang berasa sedih ke atas kematian Teoh Beng Hock.”

Beliau menyambung dengan nada sinis: “Tentu sekali jika dilihat dari(pada) muka-muka sama yang bergegas mengepali tunjuk perasaan apabila saja ada kejadian seperti ini…”
Pada para ketiga beliau menulis: “Oportunisme politik boleh merampas kesedihan untuk dijadikan modal politik. Kematian boleh dijadikan pemangkin untuk naikkan kemarahan, dan juga batu hikmat menarik sokongan.”

Wahai sahabatku Zainul, memanglah kematian menyedihkan semua (kecualilah mereka yang dapat mengaut keuntungan seperti pengurus rumah mayat), tetapi apabila berlaku kematian meragukan, penyiasatan telus diperlukan. Apabila tidak berlaku keadilan, timbullah rasa tidak puas hati, bantahan seterusnya demonstrasi dan revolusi.

Hal ini tidak ada sangkut paut dengan perkauman. Dan hal yang sama tidak terbatas di negara ini saja. Di luar negara pun sama, apabila ketidakadilan tidak terlihat, tidak terzahir; maka berlakulah kebangkitan rakyat yang membawa kejatuhan sesebuah kerajaan.

Zainul mengakhiri artikel dengan menulis: “Janganlah termakan kata-kata orang, yang agendanya kadang-kadang hendak mempersoalkan kebolehan orang Melayu.” Hakikatnya tiada siapa mempersoalkan kebolehan orang Melayu, dan akibat daripada tuduhan inilah sesetengah pihak bertindak membakar akhbar yang diterajui Zainul!

No comments: