Tuesday, March 2, 2010

Hijrah tangga kejayaan

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
“Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang beriman. (Az-Dzariyat 55)
***

KETIKA lahir, kita tidak membawa apa-apa. Kita hanya berbogel tanpa sebarang harta. Bagaimanapun, hari demi hari harta dan pengalaman kita bertambah.

Antara barangan pertama milik kita ialah botol susu, kemudian bantal busuk, kemudian ketika bertatih-tatih kita miliki ‘walker’. Selepas itu kereta dan basikal mainan.

Apabila memasuki alam persekolahan, kita ada beg, buku, kasut dan sebagainya. Apabila umur bertambah kita sudah basikal, bilik sendiri dan sebagainya.

Di universiti kita sudah ada motosikal dan mungkin sudah ada kekasih. Apabila memasuki alam pekerjaan, kita sudah ada rumah, kereta dan banyak lagi harta. Kita juga sudah ada isteri, anak-anak dan semakin tua, ada cucu dan kemudian cicit.

Demikianlah manusia berubah dari semasa ke semasa. Perubahan ini adalah penghijrahan. Selain berubah dari segi fizikal dan pemilikan, manusia juga berubah dari segi lokasi.

Semasa kecil kita mungkin tinggal di kampung. Apabila remaja, kita memasuki sekolah berasrama penuh di negeri lain. Dengan ini bermulalah lembaran baru kita sebagai anak dagang.

Sebaik saja mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM atau STPM, ramai yang berhijrah lebih jauh lagi seperti ke Amerika Syarikat, Britain dan Mesir.

Setelah tamat pengajian, kita ditawarkan kerja di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Ipoh dan Johor Bahru. Guru-guru pula ramai ditawarkan mengajar di Sabah dan Sarawak.

Demikianlah sejarah hidup kita yang penuh dengan penghijrahan. Tiada sesuatu yang luar biasa mengenai penghijrahan. Tetapi apabila seseorang atau sesuatu pihak bercakap mengenai penghijrahan bagi kepentingan politiknya, maka timbullah permasalahan seperti “300,000 rakyat Kelantan terpaksa berhijrah kerana tiada pekerjaan di negeri itu.”

Pihak yang menuduh dengan cepat menyatakan keadaan ini membuktikan kerajaan negeri tidak pandai memerintah. Pemimpin yang ada hanya tunggul kayu dan tidak melakukan sebarang projek pembangunan.

Benarkah dakwaan berkenaan atau permasalahan ini segaja diada-adakan bagi memburuk-burukkan kerajaan negeri? Eloklah kita melihat permasalahan penghijrahan dari perspektif luas (usahlah mengambil sikap bagaikan katak di bawah tempurung).

Tamadun besar dunia kebanyakannya bermula dengan penghijrahan. Negara Amerika Syarikat yang diagung-agungkan sesetengah pihak itu, dimajukan oleh ribuan pendatang dari England, Perancis dan negara Eropah lain.

Empayar Kesultanan Melayu Melaka yang digahkan sesetengah pihak itu (malah ada mengaku dia keturunan Iskandar Zulkarnain), diasaskan oleh seorang anak raja dari Palembang.

Teladan paling hebat iaitu pemerintahan Islam sejak daripada zaman Rasulullah s.a.w. sehingga ke hari ini, penuh dengan penghijrahan. Selepas Nabi Muhammad s.a.w. berhijrah ke kota Madinah, barulah Islam berkembang pesat di Semenanjung Tanah Arab dan wilayah yang lebih jauh.

Demikianlah terbukti dengan berhijrahlah seseorang atau sesebuah masyarakat itu berubah ke arah kebaikan. Air yang mengalir akan sentiasa segar sebaliknya yang bertakung akan membusuk.

Ikutilah pepatah Melayu iaitu semasa kecil kita ditimang ibu, apabila sudah besar ditimang gelombang dan untuk mengelakkan diri kita apabila mati nanti dihimpit kubur, hendaklah kita segera melakukan penghijrahan, misalnya daripada jahil kepada berilmu dan daripada malas beribadat kepada rajin beribadat.

Selamat berhijrah dan jangan segan meninggalkan slogan lapuk; “dulu, kini dan selamanya.” Berhijrahlah!

2 comments:

Naim said...

Saya punya persepsi yang berbeza seawal memulakan pekerjaan. Saya bekerja di sebuah syarikat yang hampir dengan rumah. Saya ingat saya satu hadis yang maksudnya lebih kurang begini, "Jika dikehendaki kebaikan kepada seseorang, dijadikannya mencari rezeki di tempat ia dilahirkan."

Pun begitu, betullah juga pada satu tahap saya juga terpaksa berpindah ke bandar besar walaupun secara relatifnya kehidupan tetap sama sama ada bekerja di negeri sendiri atau di luar. Cuma apabila di luar, kreativiti manusia untuk 'survive' lebih tinggi.

@naimisa

Lanh Sr. said...

terima kasih saudara naim