Wednesday, November 6, 2019

Rumah tangga 17: Kaya, kacak, cantik semuanya akan hancur...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. ************* Renungan ************ "Dialah (Allah) yang menciptakan bagi kamu pasangan-pasangan (jodoh) daripada makhluk (jenis) kamu sendiri agar kamu condong kepadanya dan berasa tenteram dengannya. Kemudian Allah menciptakan kasih dan sayang antara kamu." (Surah Ar Rum: 21)

PADA usia 'tak berapa muda' ini, suatu hari saya terjumpa sebuah buku lama - 'Kesah Sa-ribu Satu Malam' - Penggal X (buku ini menggunakan ejaan lama). Saya  pernah membacanya pada zaman kanak-kanak dulu; mengulang membacanya kali ini membawa pengertian baharu.

Kisah pertama adalah mengenai Saudagar Masror dan Zainul Mawasif. Diceritakan betapa cantiknya Zainul Mawasif sehingga Saudagar Masror sanggup berbuat apa saja untuk memilikinya. Harta,pangkat, kedudukan semuanya digadaikan untuk memenangi Zainul Mawasif. Hatta dia sanggup menjadi hamba Zainul Mawasif asalkan dia dapat menatap wajah si jelita itu sepanjang masa.

Zaman muda dulu saya membaca kisah ini dengan penuh perasaan dan perasan - akulah Saudagar Masror alangkah bagusnya jika aku berjaya dapat menakluk wanita cantik seperti Zainul Mawasif. Kisah ini terbawa-bawa dalam kehidupan, kita bagaikan terawang-awangan di alam fantasi dengan segala 'syok sendiri' dan 'mahysuk'nya.

Tetapi membacanya pada ketika usia 'tak berapa muda' ini - 'saya menjadi tak berapa suka'. Kisah-kisah seperti ini 'auta' saja - tak berpijak di alam nyata, fikir saya. Ia menghabiskan waktu saya yang amat berharga itu. Umur semakin 'suntuk', tak ada masa lagi untuk melayan 'kisah angau' seperti ini. Tak ada masa untuk layan kisah 'cintan-cintan sebegitu rupa'. Lantas saya 'mencampakkan' buku 1,001 malam itu, tidak melihatnya lagi sehinggalah saya menulis celoteh ini bagi menjadikannya sebagai rujukan.

Dulu masa muda, saya 'syok' dengan kisah-kisah 'merapu' ini, sebahagiannya disebabkankan kurang ilmu. Mengisafi kejahilan diri, membawa saya menadah ilmu di surau, masjid dan di mana dan ketika saja jika ada kesempatan. 

Ya, suatu malam ketika membicarakan satu bab dalam kitab 'Hikam', terpegun saya apabila Tuan Guru bersyarah, menyatakan tiada sesuatu yang baru boleh kekal, semuanya akan musnah. Perkara baru dimaksudkan di sini seluruh alam ini (selain daripada Allah SWT). Jadi kaya, kacak, tampan, cantik, lawa, 'cun' - semuanya akan berakhir dan musnah...untuk apa dikejar bagai nak gila akan hal-hal yang akan musnah ini.

Tersentak saya daripada tidur yang panjang apabila Tuan Guru berkata, orang berakal tidak melihat pada apa-apa yang bersifat kebendaan, semuanya tidak kekal, semuanya akan hancur, semuanya akan musnah. Hanya orang tidak berakal yang menyanjung kehebatan kebendaan, memikirkannya tidak akan musnah, mahukan ia kekal dan terus kekal.

Bukan individu dan hal berkaitan dengannya seperti kecantikan, kekayaan dan sebagainya akan musnah, sesebuah kerajaan hatta sebuah empayar pun akan musnah apabila sampai waktunya.

Dalam al-Quran ada kisah kaum-kaum hebat, yang membina bangunan dan tamadun tinggi tetapi musnah akhirnya. Kaum Tsamud begitu hebat, mengukir bangunan dalam batu gunung akhirnya lebur juga. Demikian juga kerajaan Sabak di Yaman, begitu hebat projek pembangunannya termasuk membina empangan Ma'rib yang masyhur itu, akhirnya musnah.

Firaun dan Haman yang mendakwa diri hebat itu akhirnya musnah juga. Demikian juga Qarun, Abu Jahal dan sebagainya. Bagi yang cantik dan perasan cantik seperti Cleopatra, Helen of Troy, Marilyn Monroe dan Puteri Diana menjadi mayat, busuk dan hancur. 

Ya, Zainul Masawif (heroin dalam 1,001 Malam) yang cantik jelita itu juga akan tua kerepot,seterusnya mati. Jadi apa nak 'disyokkan' sangat dengan Zainul Masawif ini seperti ditunjukkan Saudagar Masror.

Dunia akan hancur, apa nak dihairankan, kata Tuan Guru. Semua barang berharga atau tidak berharga, akan hancur, akan rosak.

Orang ada akal, kata Tuan Guru akan mengejar akhirat. Ini kerana semua yang ada di dunia akan rosak. Semua kehebatan dunia akan hancur. Bangunan akan hancur, Mercedes yang kita sayangi akan binasa, tiada apa yang akan tinggal. Bini kita yang 'cun melecun' itu pun akan menjadi tua kerepot malah kita yang 'handsome' ini juga akan masuk tanah, di makan ulat.

Orang yang sempurna akal, kata Tuan Guru tidak menganggap dirinya warga dunia. Dia rindu menjadi warga akhirat. Dia siapkan dirinya untuk menjadi warga akhirat. Orang paling rugi dan tak berakal adalah yang tidak menyiapkan bekalannya ke akhirat, asyik dan gila dengan kelazatan dunia yang akan musnah. Oleh itu tiada ertinya gila Saudagar Masror kepada Zainul Masawif...membaca kisah ini membuang masa saja!

No comments: