Saturday, October 5, 2019

Rumah tangga 14: Timur Tengah bergolak hingga akhir zaman...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. ************* Renungan ************ "Dialah (Allah) yang menciptakan bagi kamu pasangan-pasangan (jodoh) daripada makhluk (jenis) kamu sendiri agar kamu condong kepadanya dan berasa tenteram dengannya. Kemudian Allah menciptakan kasih dan sayang antara kamu." (Surah Ar Rum: 21)

SEKARANG ini di negeri kami (Melaka) kecoh pasal air. Dilaporkan bekalan air bersih (paip) dicatu di sesetengah kawasan. Pada ketika setengah orang 'bengang' sekarang ini, ada individu 'melawak' di laman sosial - di Melaka katanya, bukankah ada banyak tempat yang dinama sempena air seperti Ayer Keroh, Ayer Molek dan Ayer Lelah; jadi mana ada masalah air di sini!

Bercakap pasal air teringat pengalaman saya dan isteri ke Jordan (sebuah negara di Timur Tengah) tidak lama dulu. Memanglah di Jordan ada banyak tempat bersejarah yang dapat memberi pengajaran hebat seperti Petra, Gua Ashabul Kahfi, makam pada syuhada seperti Jaafar Abu Talib dan tokoh Islam seperti Bilal bin Rabah. tetapi 'pengalaman mengenai air' ini mungkin tidak dapat saya 'terlupakannya.'

Suatu lewat malam ketika berada di sebuah hotel di Amman (ibu kota Jordan) saya membuka kepala paip di bilik air...tiada air yang keluar. Saya menjadi panik...bukan apa...bukan tak ada air untuk minum tetapi memikirkan saya dan isteri dalam keadaan berjunub...macam mana mahu mandi wajib sedangkan esok selepas subuh akan berangkat ke kawasan yang jauh.

Fikir punya fikir saya dapat idea...di tingkat kami yang tinggi itu tiada air, mungkin di tandas tingkat bawah di lobi hotel ada air kerana di situ tekanannya bagus. Saya pun capai tuala kecil dan membawa beberapa botol minuman yang kosong menuruni lif. Alhamdulillah di tandas itu ada air. Saya pun mandi dan kemudian mengisi botol-botol dengan air dan membawanya ke bilik. Saya turun dan naik lif hampir 10 kali - untuk mengisi air di bilik agar isteri dapat mandi - ya demikianlah 'pengorbanan' seorang suami yang sayangkan isteri!, ehwah...

Sepanjang usia saya mengembara di serata dunia, di Jordan ini yang pertama saya hadapi di hotel tiada air...mungkin ini salah satu 'keluarbiasaan' di negara-negara Timur Tengah yang selalu bergolak. Apa saja boleh berlaku di rantau ini, baru-baru ini telaga minyak Arab Saudi diserang dan dirosakkan dalam masa yang singkat dan pantas.

Ya, suasana tegang sentiasa berlaku di rantau ini. Dari dulu hingga sekarang, malah sampai ke kiamat nanti. Ini kerana di sinilah akan berlaku peristiwa-peristiwa akhir zaman seperti turunnya Imam Mahdi, Dajjal dan Nabi Isa a.s., menurut hadis-hadis.

Sebagai penggemar sejarah Islam, rantau ini menarik minat saya. Apatah lagi mengingatkan kota-kotanya yang tergambar 'romantis' seperti Baghdad, Kaherah, Damsyik, Basra apatah lagi Makkah dan Madinah.

Kota Baghdad yang sinonim dengan Khalifah Harun Al-Rashid begitu mempesonakan. Sejak kecil lagi saya begitu berminat dengan kota yang terbabit dengan kisah 1,001 malam ini.

Pada 2003 dulu, kota Baghdad ini jatuh ke tangan Amerika. Kejatuhan Baghdad adalah detik hitam sejarah umat Islam, terutama orang Arab. Ini kerana buat pertama kalinya, sebuah ibu kota negara Arab diduduki 'penjajah' Amerika.

Pemusnah Baghdad adalah George W Bush (bekas Presiden Amerika) yang bergelar 'Bush The Destroyer' menyamai Alexander The Great (Iskandar Zulkarnain) dan Hulagu Khan (anak cucu Genghiz Khan) yang semuanya memusnahkan tamadun besar di bumi Iraq.

Jika kemaraan anak cucu Genghiz Khan memusnahkan dunia Islam pada abad ke-13 dapat disekat oleh seorang pemerintah Mesir, siapakah agaknya yang dapat diharapkan untuk menyekat kemaraan 'Bush The Destroyer' dan pengganti-penggantinya?

Jika anak cucu Genghiz Khan akhirnya memeluk Islam dan melahirkan dinasti agung seperti Moghul di India atau pemerintah Islam di Asia Tengah seperti Timurlane, apakah kesudahan nasib Bush dan anak cucunya (Amerika)?

Mungkinkah empayar Amerika akan tumbang seperti mana tumbangnya Soviet Union pada tahun 1991 dulu selepas melakukan pelbagai kezaliman ke atas umat Islam Soviet seperti orang Tartar, Chechen dan Tajik?

Penguasaan Amerika ke bukan bermakna 'sudah tamat kisah 1,001 malam'. Amerika dilaporkan akan meneruskan 'fantasi'nya, kali ini menghalakan 'mucung meriam'nya ke arah sejumlah negara di Timur Tengah terutama Iran.

Tetapi satu hal yang perlu diingat oleh 'Bush The Destroyer' dan pewarisnya ialah hakikat bahawa Asia Barat bukanlah medan mudah bagi bala tenteranya.

Catatan sejarah membuktikan rantau ini sentiasa bergolak dengan kuasa bertukar tangan dengan cepat sekali. Asia Barat adalah rantau yang paling banyak menyaksikan pergolakan dalam sejarah manusia. 'Kemenangan' Amerika dan sekutunya, hanyalah satu nota kecil dalam lipatan sejarah rantau itu yang sering dilanda peperangan sejak 5,000 tahun lalu.

Banyak empayar dan tamadun pernah bangun dan hancur. Penakluk dari Asia dan Eropah datang silih berganti untuk mengaut kekayaannya, yang mutakhirnya minyak. Raja Nebukadnezar dari Babylon, bangsa Rom, Iskandar Zulkarnain, bangsa Mongol, Napoleon Bonaparte, bangsa Turki (Uthmaniyah) - semuanya pernah membasahkan padang pasir rantau itu dengan darah.

Timur Tengah menjadi medan pertempuran bagi kedua-dua Perang Dunia. Sejak 1945, hampir seluruh pelosok rantau itu terbabit dalam konflik: Israel, Mesir, Syria, Lubnan, Iraq, Iran, Cyprus, Sudan, Chad, Libya, padang pasir Sahara, Algeria, Yaman, Oman dan Jordan.

Peperangan besar juga berlaku pada setiap dekad, bersama-sama konflik sempadan yang terkira banyaknya, revolusi dan rampasan kuasa. Jika hal ini diambil kira, Amerika dan konconya sengaja menempah padah dalam usahanya melanjutkan kisah 1,001 malam! 

No comments: