Friday, June 12, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 13: 'Kondomisasi' Penawar Aids?

Dalam perjalanan pulang pada suatu malam, saya singgah di sebuah kedai 24 jam. Di kaunter bayaran, saya terlihat satu rak penuh dengan kondom pelbagai jenama.

Segera terlintas di fikiran saya mengenai bantahan sesetengah pihak di negara kita mengenai keburukan penjualan kondom secara terbuka.

Ada yang berpendapat apabila kondom mudah diperolehi, terutama di kalangan generasi muda, ia boleh menyumbangkan kepada gejala sosial yang kini hebat diperkatakan.

Pihak berkenaan mendesak kerajaan mengharamkan penjualan kondom secara terbuka kerana berpendapat jika alat pencegahan kehamilan itu tidak dikawal penggunaannya, ia akan menjerumuskan masyarakat ke jurang kehancuran.

Sama seperti sesetengah masyarakat Malaysia yang meragui penggunaan kondom sebagai kaedah berkesan dalam menangani Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (Aids), sentimen itu dikongsi oleh masyarakat negara jiran.

Di Indonesia misalnya, sekalipun ketika ini hebat diperkatakan mengenai 'kondomisasi', ia tidak dapat diterima oleh masyarakat dan kerajaan.

Apakah makna 'kondomisasi' itu? Ia bermaksud kempen menggalakkan penggunaan kondom secara besar-besaran di kalangan masyarakat.

Sebenarnya perkataan 'kondomisasi' itu tiada dalam kamus bahasa Indonesia. Demikian juga halnya dalam kamus bahasa Melayu.

Bagaimanapun, sejak akhir-akhir ini, perkataan ini mula digunakan secara meluas oleh pihak tertentu di sana.

'Kondomisasi' kini kerap muncul dalam perbahasan berhubung program pencegahan 'Human Immunodeficiency Virus (HIV) dan Aids di negara jiran itu.

Sekalipun masyarakat disogokkan dengan 'kondomisasi', kerajaan Indonesia berpendirian bahawa kempen menggalakkan penggunaan kondom tidak akan diadakan di Indonesia. Pendeknya, 'kondomisasi' adalah sesuatu yang pantang dalam masyarakat negara itu.

Pihak berkuasa Singapura juga tidak membesar-besarkan penggunaan kondom sebagai kaedah paling berkesan bagi mengawal Aids.

Kementerian Kesihatan Singapura tidak lama dulu mengeluarkan nasihat meminta penduduk negara itu setia kepada suami atau isteri masing-masing bagi mengelakkan diri daripada dijangkiti HIV.

"Kementerian mahu menekankan bahawa satu-satunya kaedah bagi mengelakkan Aids ialah setia kepada pasangan masing-masing dan mengelak daripada melakukan hubungan seks rambang atau dengan pelacur," katanya.


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

2 comments:

Mat Luku said...

salam pak roslan...

dukacita saya tak dapat ke semabok esok untuk membeli dan berinteraksi dengan pak roslan kerana ada kenduri kahwin di kajang....ralat sangat tak dapat ketemu dengan penulis yang tidak taksub dan tunduk kepada dunia.....

insyALLAH,ALLAH TA'ALA simpan waktu untuk bertemu pak roslan...

adios....
anis,
bgnunan perkim

Lanh Sr. said...

waalaikumusalam, it's okay