Thursday, June 11, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 12: Seronok Cari Penyakit, Tempah Maut

Semakin dilarang, semakin tinggi kemahuan seseorang itu untuk melakukannya. Tanda atau notis seperti 'Dilarang Merokok Di Sini', 'Merokok Membahayakan Kesihatan', 'Dilarang Melintas Di Sini' dan 'Judi Adalah Haram Di Sisi Agama Islam', nampaknya tidak menakutkan sesetengah orang. Malah, mungkin ada yang rasa bangga kerana dapat melakukannya.

Ketika dalam perjalanan pulang baru-baru ini, saya perasan ada sekumpulan pemuda mencuri-curi menghisap rokok di bahagian belakang bas ekspres.

Bau dan asap rokok dalam bas ekspres berhawa dingin tentulah tidak ke mana-mana. Ia berlegar-legar dalam bas, menyebabkan pembantu pemandu bas bingkas bangun dan segera ke belakang.

Bagaimanapun pemuda berkenaan bertindak pantas. Saya tidak tahu bagaimana mereka membuang puntung rokok dengan begitu pantas sehingga pembantu itu gagal menemui bukti kukuh bahawa mereka menghisap rokok. Mungkinkah mereka menelan rokok itu?
Selepas gagal menangkap pemuda terbabit, pembantu pemandu bas itu meluahkan kemarahannya.

"Kau orang hisaplah lagi! Kalau aku dapat tangkap kau, aku suruh kau turun di 'highway'. Biar kau orang jalan kaki dalam gelap tu!"

Saya hanya mendiamkan diri. Kejadian ini tidak membabitkan saya, oleh itu saya tidak mahu cari pasal. Bagaimanapun saya tertarik untuk membicarakan isu berkaitan keburukan merokok selepas terbaca beberapa laporan luar negara mengenainya.

Menurut beberapa penyelidikan, merokok dan penggunaan tembakau dalam sebarang bentuk dihubungkaitkan secara langsung dengan barah. Secara keseluruhannya, merokok menyebabkan 30 peratus daripada semua kematian berkaitan barah.

Risiko mengalami barah paru-paru adalah 10 kali ganda lebih tinggi di kalangan perokok berbanding bukan perokok.

Kadar risiko daripada merokok bergantung kepada jumlah dan jenis rokok yang anda hisap, berapa lama anda sudah merokok, dan berapa dalam anda menyedut asap rokok itu.
Perokok juga lebih berkemungkinan besar menghidap barah mulut, kerongkong, tenggorok, pankreas dan buah pinggang. Kini bukti semakin kukuh menunjukkan merokok boleh menyebabkan kanser perut dan pangkal rahim.

Penggunaan tembakau 'tanpa asap' (mengunyah atau menyedut serbuk tembakau), meningkatkan risiko barah mulut dan tekak. Sebaik saja anda berhenti merokok atau menggunakan tembakau tanpa asap, risiko anda menghidap kanser berkurangan masa itu juga.

Sekalipun menyedari kesan buruk akibat merokok, masyarakat negara kita belum lagi sampai ke tahap meminta firma rokok membiayai kos rawatan bagi penyakit berkaitan.

Hal ini berlainan sekali di negara maju, terutama Amerika Syarikat. Tidak lama dulu, lima senator Demokrat Amerika Syarikat meminta Peguam Negara, Janet Reno memfailkan saman terhadap beberapa firma pengeluar rokok bagi membayar ganti rugi kos kerajaan persekutuan merawat penyakit berkaitan merokok.

Dalam sepucuk surat kepada Reno, senator berkenaan menganggarkan kerajaan membelanjakan kira-kira AS$20 bilion setahun melalui Medicare, Medicaid dan lain-lain program kesihatan persekutuan berkaitan belanjawan yang berhubung-kait dengan tembakau.

Mereka mendesak Reno menyertai 23 peguam kerajaan negeri yang sudah mengemukakan saman terhadap firma tembakau bagi menampung sendiri kos bagi merawat penyakit seumpama itu.

"Kami menulis kepada anda mendesak anda mengikuti langkah 23 peguam kerajaan negeri dalam usaha mereka mendapatkan ganti rugi kira-kira AS$20 bilion dalam kos rawatan kesihatan berkaitan tembakau yang terpaksa ditanggung oleh pembayar cukai persekutuan setiap tahun," menurut surat itu.

"Kerajaan sewajarnya tidak melepaskan peluang ini untuk memaksa idustri tembakau membayar ganti rugi kerana menjejaskan kesihatan dan masa depan rakyat Amerika," kata Senator Tom Harkin, seorang tokoh Demokrat dai Iowa.

Berdasarkan tekanan ini, firma rokok gergasi giat mengatur strategi bagi menghadapi kemungkinan dipaksa membayar ganti rugi itu. Menurut laporan, pengeluar rokok akan 'bersandar' kepada perokok bagi mengurangkan tekanan yang dihadapi.

Sehubungan itu, firma tembakau tidak akan teragak-agak menaikkan harga rokok. Penganalisis menganggarkan harga rokok akan meningkat antara AS$0.40 hingga US$0.50 sekotak di Amerika dalam tempoh terdekat.

Berdasarkan laporan mengenai keburukan merokok dan harganya yang terus meningkat, saya percaya tiada apa-apa kebaikan untuk seseorang itu merokok.

Bagaimanapun, agak menghairankan mengapa semakin ramai orang, berterusan merokok. Mungkinkah tanda amaran 'Merokok Membahayakan Kesihatan' itu dianggap satu cabaran untuk orang merokok?


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

1 comment: