Monday, June 8, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 11: Merasai Korban Kemajuan Ketika Aidiladha

Perjalanan pulang pada malam Aidiladha (Hari Raya Korban) pada malam hari tahun 1997 meresahkan saya. Saya terasa rimas sekalipun penghawa dingin bas dipasang pada tahap maksimum.

Ini kerana bas yang saya naiki terperangkap dalam kesesakan ribuan kenderaan di Lebuhraya Utara-Selatan dari pusat bandar raya Kuala Lumpur hingga susur keluar Seremban.

Saya ingatkan kesesakan berlaku pada waktu petang dan awal malam tetapi rupa-rupanya ia berlarutan hingga pagi Aidiladha.

Berdasarkan kesesakan kenderaan di lebuh raya, saya mengandaikan Kuala Lumpur melalui terlalu banyak perubahan dalam tempoh terdekat ini. Jumlah penduduknya meningkat dengan pantas dan ini secara langsung menyumbangkan kepada jumlah kenderaan yang semakin banyak.

Kemajuan kota Kuala Lumpur khasnya, dan Malaysia amnya amat pesat sehingga kadang-kadang kita terasa sudah ketinggalan kerana tidak berupaya mengikuti arus yang dinamakan pemodenan ini.

Sekalipun Kuala Lumpur yang kini didiami 1.2 juta penduduk, mengalami perubahan mendadak, masalah yang dihadapinya belum seburuk beberapa kota raya Asia lain.

Kuala Lumpur yang kita katakan sesak sekarang, sebenarnya masih terlalu kerdil untuk dibandingkan dengan kota negara Asia lain.

Menurut laporan Bank Pembangunan Asia (ADB) tidak lama dulu, ada sembilan bandar raya mega (penduduk lebih 10 juta orang) di Asia sekarang.

Bandar raya itu ialah Beijing, Mumbai (Bombay), Calcutta, Jakarta, Osaka, Seoul, Shanghai, Tianjin dan Tokyo.

ADB melaporkan jumlah bandar raya mega di Asia akan bertambah lebih dua kali ganda kepada 20 buah menjelang tahun 2025.

Katanya, Bangkok, Dhaka, Karachi dan Manila akan menyertai senarai bandar raya mega tidak lama lagi. Ia akan diikiti bandar raya Bangalore, Hyderabad, Lahore, Chenai (Madras), New Delhi, Shenyang dan Yangon.

Pertambahan penduduk bandar raya di Asia membawa bersamanya pelbagai masalah seperti kesesakan dan peningkatan kejadian jenayah.

ADB berkata faktor utama peningkatan penduduk kota ini bukan berpunca daripada kelahiran, sebaliknya penghijrahan penduduk dari kawasan luar bandar.

Sejak 30 tahun lalu, jumlah penduduk bandar di Asia meningkat hampir tiga kali ganda kepada 1.1 bilion orang sekarang berbanding 400 juta ketika itu. Pada tahun 2025 pula, dianggarkan 2.5 bilion penduduk Asia tinggal di bandar.

Menurut laporan ADB, dilema besar yang melanda perbandaran Asia ialah cara menggunakan sumber secukupnya bagi memastikan mutu hidup yang sewajar dan berkekalan di bandar raya yang sesak itu.

Ia menganggarkan bahawa sebanyak AS$20 bilion hingga AS$40 bilion, akan diperlukan setiap tahun dalam dekad ini bagi membekalkan perkhidmatan yang mencukupi di semua bandar raya besar di Asia.

"Sukar untuk meramalkan apa akan berlaku jika timbul masalah dari segi membiayai pertumbuhan dan pengurusan bandar raya mega," lapor ADB.

Bagi kita di Kuala Lumpur, kesesakan di jalan raya adalah antara pengorbanan yang terpaksa dibayar bagi mengejar kemajuan. Kita terpaksa mengorbankan keselesaan (buat sementara waktu?) bagi membolehkan projek raksasa seperti sistem Transit Aliran Ringan (LRT) dan monorel jajar Kuala Lumpur dibangunkan.

Tidak lama dulu, kita mungkin rasa selesa kerana kesesakan jalan raya di Kuala Lumpur tidaklah seburuk kota Jakarta atau Bangkok.

Bagaimanapun, ia tinggal sejarah kerana ketika ini kesesakan Kuala Lumpur hampir menyamai dua kota besar Asean ini.

Menurut anggaran 1994, jumlah kenderaan setiap kilometer jalan raya di Kuala Lumpur ialah 620 buah, berbanding 695 buah di Bangkok dan 840 buah di Jakarta. Bagi Hong Kong pula ialah 266 buah manakala Singapura 214 buah.

Ketika ini pelbagai pendekatan dikemukakan bagi mengurangkan kesesakan jalan raya di Kuala Lumpur. Antaranya ialah meminta penduduk kota menggunakan perkhidmatan kenderaan awam, mengurangkan petak letak kereta dan terbaru menggalakkan penggunaan motosikal dan basikal.

Semua kaedah ini mempunyai kebaikan dan keburukannya. Bagi pihak berkuasa adalah mudah untuk mengemukakan sesuatu syor tetapi yang terpaksa mengharunginya adalah rakyat, terutama yang berpendapatan rendah.

Berhubung perkara ini, kita tertanya-tanya apa kesudahan kempen berkongsi kereta yang diheboh-hebohkan tidak lama dulu? Adakah ini bermakna sesetengah daripada kita hanya bijak membuat perancangan dan selepas itu lepas tangan?


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

2 comments:

Mat Luku said...

Salam.... best! best!.... saya nak beli buku ni tapi ingat nak pergi terus ke semabok sabtu baru ni...malangnya,oleh kerana saya cuma main teka mana nak cari semabok,bukan takat jumpa,tapi mabuk terus ada laa...jadi saya cadang minggu ni saya balik lagi ke rumah mentua saya di masjid tanah dan akan travel cari rumah pak roslan dan membeli terus buku dari pak roslan...
melaka ni susah la...rakyatnya bukan main lagi berpadu tenaga memenangkan umno....lambat sangat nak terima pembaharuan.... jumpa minggu ni pak roslan!!

Lanh Sr. said...

insya-Allah