Monday, June 29, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 22: Antara Rela Dedah Dan Terpaksa Dedah

Apabila menaiki bas sendirian, kita tidak tahu siapa bakal duduk di sebelah kita. Saya lebih suka kerusi itu diduduki lelaki daripada wanita. Ini bukan bermakna saya antiwanita tetapi saya rasa kurang selesa terutama jika yang duduk di situ seorang wanita seksi lagi rupawan.

Sebagai 'lelaki sempurna' kadang-kadang kita rasa tercabar. Apatah lagi jika wanita itu berpakaian menjolok mata atau mengenakan 'semburan' yang semerbak baunya, mengiringi kita sepanjang perjalanan.

Ya, wanita cantik dan seksi dapat menarik perhatian serta-merta. Adalah bohong jika seseorang lelaki itu menyatakan dia tidak rasa apa-apa jika duduk bersebelahan wanita cantik yang mempamerkan 'aset'nya di samping bauan harum menusuk hidung.

Jika dengan duduk di sisi wanita seksi, seseorang lelaki itu sudah 'gelisah', apatah lagi jika orang lelaki diberi peluang menyaksikan sepuas-puasnya barisan wanita cantik memperagakan sebahagian besar tubuh masing-masing, termasuk dengan mengenakan pakaian mandi di pentas peraduan ratu cantik.

Saya membawa kisah ini bagi membuka perbincangan mengenai pertandingan ratu cantik yang hebat diperkatakan selepas Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) bertindak ke atas tiga remaja Islam yang menyertai satu pertandingan di negeri berkenaan.

Pelbagai pendapat dikemukakan berhubung isu ini. Saya tidak akan menyentuh isu ini daripada aspek keagamaan kerana bukanlah layak bagi saya berbuat demikian.

Agak menyedihkan orang kerana orang awam diberikan kesempatan menyatakan pandangan masing-masing sedangkan sesuatu hujah mengenai perkara ini perlu disertakan dengan dalil al-Quran, hadis, ijmak ulama serta dalil akal dan bukan berdasarkan persepsi dan pandangan individu.

Bantahan terhadap pertandingan ratu cantik bukan perkara baru dan bukan oleh orang Islam saja. Sebahagian besar masyarakat, termasuk di Barat, melihat pertandingan ratu cantik sebagai contoh eksploitasi seks yang memalukan.

Malah 'Women's Lib (Liberation)' yang terkenal memperjuangkan hak wanita seluruh dunia itu turut membantahnya.

Pernah pada tahun 1960-an, kumpulan wanita 'Women's Lib' melontar bom gas ke dalam Albert Hall, London, bagi menggagalkan satu pertandingan ratu cantik. Ada pihak menyamakan pertandingan ratu cantik ini dengan pertandingan memilih lembu paling gemuk dan sihat.

Pertandingan Miss Universe yang diadakan di India pada 1996, juga mendapat bantahan hebat masyarakat negara itu. Selain mengadakan rapat umum, ada aktivis wanita India membakar diri hidup-hidup kerana tidak menyetujui pertandingan itu.

Bantahan dan sengketa berikutan pertandingan ratu cantik adalah seusia kemunculannya. Dipercayai pertandingan ratu cantik berasal daripada mitos Greek purba. Diceritakan dewa-dewa Greek menganjurkan pertandingan bagi memilih dewi paling cantik.

Antara dewi yang bertanding ialah Aphrodite yang dikenali orang Rom sebagai Venus, iaitu dewi cinta dan kecantikan. Dalam pertandingan itu Aphrodite yang susuk tubuhnya dikatakan berukuran 37-28-39 menang menyebabkan dewi Hera marah dan mengamuk, seterusnya mencetuskan sengketa dan perang berpanjangan.

Hari ini, dunia dipenuhi dengan pelbagai peraduan ratu cantik. Di peringkat antarabangsa, dua pertandingan paling masyhur ialah Miss Universe dan Miss World. Juara pertandingan ini kebanyakannya adalah dari Amerika Utara, Amerika Selatan dan Eropah. Jarang benar orang Asia atau Afrika dipilih pemenang.

Pada 1959 barulah wanita Asia dipilih sebagai Ratu Universe. Beliau ialah Akiko Jokima dari Jepun. Antara wanita Asia yang pernah dimahkotakan Ratu Universe ialah Apasara Hongsakui dari Thailand dan Margie Moran dari Filipina pada 1973. Akhir-akhir ini barulah beberapa ratu dari India dipilih pemenang.

Dalam pertandingan ratu cantik, tidak ada rantau lain di dunia dapat mengatasi kehebatan dan keghairahan Amerika Selatan. Selain menjadi tempat melahirkan ramai ratu dunia, Amerika Selatan menjadi medan pelbagai pertandingan ratu cantik yang namanya pun agak pelik dan diadakan hampir sepanjang tahun.

Misalnya, di Colombia ada pertandingan Miss Coffee (Kopi), Miss Cotton (Kapas), Miss Pineapple (Nanas), Miss Corn (Jagung) dan Miss Potato (Kentang). Di Panama pula ada pertandingan Miss Zona Bananera (Zon Pisang).

Selain pertandingan ratu cantik yang dikaitkan dengan pakaian kurang sopan, sukan moden juga dilihat memerlukan peserta wanita mempamerkan sebahagian besar tubuhnya. Jika dulu, ia mungkin membabitkan acara renang atau gimnastik, hari ini pelari pecut wanita juga ditonjolkan dengan pakaian dua keping yang seksi.

Jelas sekali perkembangan ini menyebabkan atlit wanita Islam semakin tersisih daripada arena antarabangsa malah di Algeria tidak lama dulu, ia mencetuskan kontroversi hebat.

Seorang pelari wanita Algeria pernah menang pingat emas di Sukan Olimpik tetapi kejayaan itu dipandang sepi oleh kumpulan aktivis Algeria yang menyatakan jagoan itu lari dalam keadaan bogel di depan jutaan penonton.

Berbeza dengan wanita ratu cantik yang dengan rela mendedahkan tubuh masing-masing, wanita Islam yang menyertai sukan mungkin dipaksa atau terpaksa berbuat demikian. Mereka mungkin tidak ada pilihan.

Jika mahu jadi perenang antarabangsa, mereka perlu mengenakan pakaian renang. Jika mahu menjadi gimnas disegani, mereka perlu mengenakan pakaian yang ditetapkan.

Begitulah adat dunia sekarang dan tidak pernah saya terbaca negara Islam bersatu hati menentang amalan ini. Jika dulu diadakan kejohanan sukan membabitkan negara Islam, kini ia lenyap begitu saja.

Jika demikian keadaannya, adakah bermakna wanita Islam tidak boleh bersukan. Bagi menjawab soalan ini, saya memetik pandangan Presiden Majlis Perpaduan Sukan Negara Islam (ICWSSC) dan juga ahli Parlimen Iran, Faezeh Rafsanjani.

Faezeh yang juga anak bekas Presiden Iran, Ali Akbar Hashemi Rafsanjani, menegaskan: "Sukan untuk wanita tidak perlu dikomersialkan melalui pakaian menjolok mata dan merendahkan maruah wanita itu sendiri.

"Wanita Islam tidak akan menyertai sukan yang mempunyai kod pakaian yang ketat seperti acara gimnastik atau olah raya yang terlalu dikomersialkan atau disalah guna.
"Masalahnya adalah soal pilihan. Ada pilihan seperti sukan menembak, memanah, menunggang kuda dan luncur ais.

"Yang penting kepercayaan kita sebagai orang Islam. Kita pegang kepada agama kita, hidup bukan sekadar untuk dunia, tetapi akhirat.

"Islam jangan diketepikan atas alasan apa sekalipun. Islam itu amalan hidup! Begitu juga jangan mengambil Islam dari sudut sempit hingga segala-galanya tidak dibolehkan!"

**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

3 comments:

teratakdamai said...

Salam, Tuan yang saya kagumi. Saya selalu tidak terlepas membaca dan menghayati tulisan-tulisan tuan dalam (terutamanya) Harakah. Melalui blog, hanya sejak akhir-akhir ini.

Saya ingin memesan sebuah buku tulisan tuan dan harap dapat dihantar ke alamat saya di:

Luqman Hidayat
No. 4, Teratak Damai 2,
Taman Ramunia,
08800, Guar Chempedak,
Kedah Darul Aman.

Bayaran telah saya jelaskan sebanyak RM10.00 melalui akaun Maybank Tuan bernombor 114011751218.

Tuan juga boleh layari blog saya di http://lokmandayat.blogspot.com

Teima Kasih dan tahniah..

mr edz said...

kerana sukan kita tinggalkan agama

Lanh Sr. said...

Waalaikumusalam man, terima kasih, buku akan dihantar, insya-Allah