Tuesday, May 12, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Bab 12: Jalan Keluar

Kejahilan menyebabkan saya berpandangan adalah sukar untuk mengimbangi antara melakukan ibadat harian dan memenuhi tuntutan dunia kewartawanan.

Antara persoalan yang berlegar-legar di kepala - yang mana satu perlu diutamakan, sebagai contoh antara menghadiri sidang akhbar pada waktu maghrib atau pun solat maghrib. Jika gagal membuat laporan berdasarkan sidang akhbar itu, sudah tentu akan dimaki hamun oleh pengarang tetapi jika tidak solat, akibatnya lebih buruk lagi...kita tidak menunaikan amanah yang diwajibkan oleh Allah SWT.

Persoalan-persoalan apakah hukumnya jika kita sebagai pemberita, penyunting dan pengarang menyiarkan berita, rencana dan gambar yang tidak bersesuaian dengan akhlak agama sentiasa bermain-main di benak saya.

Ketika persoalan seperti ini belum mendapat jawapan, saya diuji dengan kenaikan pangkat yang tidak dijangka. Saya dilantik sebagai Pengarang Luar Negara dalam usia muda - 32 tahun.

Disebabkan pemikiran saya terlalu kusut, saya pun berjumpa dengan pegawai agama NSTP, Ustaz Ahmad Abdul Majid. Saya menceritakan masalah yang saya hadapi. Beliau dengan senang hati menasihati saya supaya menerima jawatan itu dan 'melakukan tugas sebaik mungkin' berdasarkan kehendak agama.

Katanya, Allah sudah memilih awak, dan tidak ada sebab untuk awak menolaknya. Kalau awak tolak tawaran, apa kata kalau jawatan itu diberi kepada seorang yang buruk akhlaknya. Dia akan menggunakan jawatan itu menyiarkan apa saja mengikut nafsunya.

Dia akan menyiarkan berita, gambar dan sebagainya yang bertentangan dengan kehendak Islam. Tidakkah awak rasa berdosa disebabkan itu?, katanya.

Saya memikirkan apa yang diperkatakan ustaz itu. Memang benar, pangkat dan kuasa akan membuatkan seseorang itu lupa daratan, apatah lagi jika ia jatuh ke tangan orang yang sentiasa menurutkan hawa nafsunya.

Berdasarkan garis panduan itu, saya dan rakan-rakan setugas pun memulakan tanggungjawab dengan azam untuk tidak menyiarkan laporan dan gambar yang tidak sesuai dengan kehendak agama.

Sekalipun kebanyakan laporan luar negara yang kami terima, melalui agensi berita antarabangsa seperti Reuters, AFP dan AP yang pro-Barat yang anti-Islam, kami berusaha menyesesuaikannya dengan keperluan masyarakat Islam.

Berita-berita mengenai kezaliman ke atas umat Islam (seperti tragedi Bosnia, Palestin, Kashmir dan Asia Tengah) sengaja kami 'highlight' tetapi yang menghina dan boleh membuatkan umat Islam rasa terhina seperti kelakukan biadap orang Arab ke atas orang gaji Filipina dan Indonesia, seboleh-bolehnya, 'kami bakul sampahkan'.

Sepanjang saya bertugas, saya tidak pedulikan langsung dengan laporan dan gambar 'Miss World' atau 'Miss Universe'. Bagi saya selain bertentangan dengan kehendak agama, ia tidak memberi apa-apa kebaikan kepada pembangunan insan apatah lagi sesetengah kumpulan wanita di negara ini sendiri menentang pertandingan itu dengan menganggapnya 'pertunjukan lembu'.

Disebabkan komitmen saya itu, ada pihak yang perasaan dan mula melontarkan kata-kata kurang sedap didengar seperti: "Ini akhbar nasionallah, bukan akhbar Islam!"
Saya hanya diamkan diri, mencongak-congak berapa lama saya boleh tahan dengan tekanan seperti itu.

Suatu hari berlaku satu pengalaman yang saya fikir Allah mahu menunjukkan jalan keluar kepada saya. Pengalaman itu adalah berdasarkan laporan satu kejadian (letupan bom) yang berlaku di Amerika Syarikat - kalau tidak silap saya, letupan bom di Oklohama.

Berdasarkan laporan agensi berita asing, pihak berkuasa di sana tidak menolak kemungkinan ia dilakukan oleh sebuah kumpulan yang mereka panggil 'pelampau Islam'. Ini tidak menghairankan kerana dalam banyak kes keganasan di dunia Barat, tuduhan segera dibuat kepada 'pelampau Islam'.

Disebabkan tuduhan sudah dibuat kepada 'pelampau Islam', saya tidaklah berhajat untuk menyiarkan berita itu secara besar-besaran. Saya fikir cukuplah untuk disiarkan sepintas lalu saja, sebagai berita di halaman luar negara. Buat apa kita hebahkan kononnya orang Islam itu 'gemar sangat mengganas'.

Malangnya, hajat saya itu tidak kesampaian. Rupa-rupanya pengarang atasan sudah menghidu berita itu, lantas memanggil saya ke biliknya.

"Mana berita itu?" tanyanya.

Saya katakan kepadanya saya akan menyiarkan berita itu di muka dalam saja. Ia tidaklah begitu penting untuk disiarkan di muka hadapan.

Pengarang berkenaan merenung saya. Kemudian dia katakan dia tetap mahukan berita itu untuk disiarkan di muka satu. Siap dengan gambarnya sekali.

Saya ulangi bahawa berita itu tidak berapa penting. Lebih-lebih pihak berkuasa di sana seolah-olah sudah 'menghulurkan telunjuk' kepada 'pelampau Islam' sedangkan siasatan masih diteruskan.

"Itulah yang kita mahu!" kata pengarang itu, membuatkan saya terkejut besar. "Kita mahu siarkan berita itu bagi menunjukkan sikap yang melampau kepada agama, akan membawa kepada kejadian seperti ini. Golongan pelampau ini mesti ditolak," katanya merujuk kepada perkembangan yang berlaku dalam negara.

Segera terbayang di fikirkan saya, kemungkinan pihak yang dikatakan sebagai pelampau itu. Mungkinkah pihak itu Al-Arqam, PAS dan seumpamanya. Saya tidak tahu, tetapi hakikatnya ketika itu negara masih hangat dengan isu Al-Arqam dan pilihan raya yang bakal diadakan (1995).

Pengalaman itu benar-benar meninggalkan kesan di hati saya. Kepercayaan saya kepada media mulai goyah.

Jika selama ini saya percaya, media adalah suara hati rakyat dan akan sentiasa membela kebenaran, tetapi mulai saat itu saya mula sedar bahawa media boleh dijadikan saluran untuk mempengaruhi pembaca supaya percaya kepada perkara karut dan tidak benar sama sekali!

Jika demikian keadaannya dalam industri media kita, apakah pilihan yang ada bagi insan kecil seperti saya selain daripada meninggalkan bidang ini?

***** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

No comments: