Monday, November 29, 2010

Tulislah apa yang terbit dari hati, kata Naimisa Yusof

Posted on 29th NOV 2010
***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
“Ucapkanlah wahai anak, ‘Ya Tuhanku, kasihilah kedua ibu bapaku sepertimana mereka berdua mengasihi aku sewaktu aku kecil.” (Surah al-Israk, ayat 24)

***
Buku terbaru saya 'Kusaksikan Keajaiban Tanah Suci' telah diulas oleh Saudara NAIMISA YUSOF (http://naimisa.blogspot.com)

Berikut adalah catatan beliau.

“Tulislah apa yang terbit dari hati”

Demikian kata-kata inspirasi yang membuatkan sesebuah penulisan mempunyai ‘magnet’.

Menulis dari hati melahirkan ekspresi yang luhur, jujur dan tidak terselindung dengan suatu hal yang tidak baik seperti mahu menunjuk-nunjuk kepandaian.

Mungkin kita tercari-cari bahan bacaan yang mampu memberi motivasi langsung untuk melakukan seuatu hal. Misalnya haji.

Buku Kusaksikan keajaiban Tanah Suci tulisan wartawan Roslan Hamid adalah antara pilihan yang tepat. Lihat sahaja gaya penulisan saudara Roslan Hamid dalam koleksi Dilema Seorang Wartawan Islam atau siri-siri penulisan dalam kolum akhbar tempat dia sedang bertugas.

Buku kecil ini adalah catatan pengalaman peribadi beliau menunaikan haji bermula dari persiapan haji - mengumpul wang, berkursus sehinggalah bergelar haji. Penulis juga melontarkan idea dan persoalan berkaitan falsafah haji yang perlu dihayati.

Menunaikan Rukun Islam kelima ini bukan sekadar mengorbankan wang ringgit, masa dan tenaga bahkan perlu diinsafi natijah kepada diri. Orang-orang kaya memang diberi kelebihan wang untuk menunaikan haji berulang kali. Tetapi haruskah begitu? Dan apakah dengan itu orang miskin menjadi kurang bernasib baik tidak berkesempatan menjadi tetamu Allah di Makkah?

Penulis berkongsi pengalaman peribadi secara bersahaja dan mungkin akan dialami oleh bakal haji. Selaku pembaca, olahan dalam buku ini sangat memberansangkan. Ada nilai inspirasi tersendiri. Misalnya sesetengah orang berpendapat haji perlu ditunaikan apabila urusan anak-anak beres. Atau setelah semua anak dewasa.

Penulis memberi contoh benar pengalaman beliau menunaikan haji bersama isteri ketika anak bongsu mereka berusia tiga tahun. Yang pasti buku ini tidak menyajikan panduan haji kerana sifatnya (motif penulisan) sebagai stimulus bagi menggerakkan minda dan tindakan pembaca untuk sama-sama menanam niat menyahut seruan Allah.

Setelah membaca buku ini, saya dapati stigma baru dalam minda untuk mengubah persepsi terhadap pelaksanaan haji. Terima kasih dan syabas kepada penulisnya. Semoga Allah memberi kekuatan kepadanya untuk menghasilkan buku-buku inspirasi dalam aspek yang lain pula. Insya-Allah.

*
Dapatkan naskhah saudara/saudari di kedai-kedai buku berhampiran atau berhubung dengan Kemilau Publika di talian 03-61573314, faks 03-61573341, di alamat #34-A Jalan Pekaka 8/3 Seksyen 8, Kota Damansara 47810 Petaling Jaya Selangor, e-mel admin@kemilau.com.my atau www.kemilau.com.my

Friday, November 26, 2010

Kekalkan kecintaan kepada masjid selepas bergelar haji

Posted on 26th NOV 2010
***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Dan orang-orang yang menempuh reda Kami maka nescaya akan Kami tunjukkan jalan mereka, dan sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang berbuat baik." (Al-Ankabut :64)

***
DALAM Surah Al-Baqarah ayat 197 dinyatakan masa untuk mengerjakan ibadat haji adalah beberapa bulan yang termaklum (dari 1 Syawal, Zulkaedah hingga sebelum terbit fajar pagi hari ke-10 Zulhijah).

Kini bulan Zulhijah pantas meninggalkan kita dan insya-Allah pada 7 Disember (1 Muharam) nanti akan bermula tahun baru Hijrah 1432. Jemaah haji mulai berbondong-bondong meninggalkan Tanah Suci Makkah dan Madinah, malah ada yang sudah berada di tanah air. Diucapkan selamat kembali kepada mereka, semoga dikurniakan haji mabrur yang balasannya tiada lain, kecuali syurga.

Apabila berada di tanah air, kenangan jemaah bergegas dan berpusu-pusu menyertai solat waktu di Masjidilharam dan Masjid Nabawi pasti sukar dilupakan. Demikian juga kenangan ke masjid pertama didirikan Nabi Muhammad s.a.w. iaitu Masjid Quba’ pasti sentiasa dalam ingatan. Berkenaan masjid ini, Allah SWT berfirman dalam Surah At-Taubah ayat 108, bermaksud: “Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar takwa (Masjid Quba’) sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya.”

Sewajarnyalah kebiasaan jemaah haji bergegas ke Masjidilharam dan Masjid Nabawi untuk solat waktu berjemaah dilanjutkan ketika berada di tanah air. Ini kerana ada banyak kelebihan jika seseorang dapat solat berjemaah di masjid termasuk bersegera ke sana. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari menyebut: Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang maksudnya; “Jika sekiranya manusia mengetahui betapa besarnya kelebihan datang awal ke masjid untuk solat fardu berjemaah, nescaya mereka akan berlumba-lumba melakukannya.”

Apa diharapkan keghairahan ke masjid ini dapat dikekalkan insan bergelar haji. Mereka perlu mengekalkan momentum segera ke masjid untuk menunaikan solat berjemaah pada setiap waktu. Malah ada ganjaran istimewa menanti seorang ‘kaki masjid’ sehingga ada sebuah hadis Rasululullah s.a.w. menyebut mereka adalah salah satu daripada tujuh golongan yang mendapat perlindungan Allah SWT pada hari kiamat nanti.

Alhamdulillah, masjid-masjid di negara kita cukup indah dan mempunyai nama yang indah pula. Ada dinamakan mengikut nama sahabat Rasulullah s.a.w. seperti Masjid Abu Bakar As-Sidiq, Masjid Uthman Ibn Affan, Masjid Abu Ubaidullah Al-Jarrah dan Masjid Amru Al As, tak kurang juga dinamakan berdasarkan unsur kebaikan dalam bahasa Arab seperti Masjid An-Nur, Masjid Al-Hidayah dan Masjid At-Takwa.

Ada pula masjid dinamakan berdasarkan status, lokasi atau kampung di mana ia didirikan seperti Masjid Negara, Masjid Wilayah Persekutuan, Masjid Kampung Alai dan Masjid Jamek Kampung Baru. Ada pula nama masjid berdasarkan tokoh tempatan yang melakukan sumbangan besar terhadap pembinaan masjid seperti Masjid Al-Bukhary dan Masjid Abdul Wahab.

Berhampiran kediaman penulis, pada 8 Januari 2010, Masjid Jamek Kampung Duyong telah ditukarkan namanya kepada Masjid Jamek Laksamana Hang Tuah. Mungkin pembesar negeri Melaka melihat ada daya penarik termasuk dari segi nilaian sejarah dan komersial bagi mengabdikan nama Hang Tuah pada masjid yang terletak tidak jauh daripada Perigi Hang Tuah itu, tetapi pada pandangan penulis yang daif ini, ada pertimbangan lain perlu difikirkan.

Sejak pertukaran nama itu, sudah dua kali penulis saksikan kejadian ‘amukan’ di masjid itu. Kali pertama membabitkan seorang lelaki yang marahkan anaknya ketika jemaah sedang solat Isyak manakala yang kedua membabitkan seorang wanita yang merempuh masuk dewan solat ketika majlis tazkirah.

Baru-baru ini juga ketika jemaah sedang sujud ketika solat maghrib, sekeping papan siling panjang jatuh, nyaris menghempap jemaah saf pertama dan imam dalam jarak lima kaki. Semua perkara, hakikatnya adalah ketentuan Illahi tetapi manusia diminta beriktihar bagi memanfaatkan yang baik dan menjauhkan diri daripada perkara buruk.

Penulis pernah bertanyakan seorang ustaz mengenai nama Masjid Jamek Laksamana Hang Tuah itu dan kejadian kurang menyenangkan seperti berlaku kes amukan. Beliau berkata mungkin namanya kurang serasi, mereka yang beriya-iya memilih dan mengabdikan nama Laksamana Hang Tuah pada masjid itu perlu membuat kajian dan memastikan bahawa tokoh itu benar-benar seorang Islam yang taat dan telah melakukan sumbangan besar kepada Islam.

Janganlah hendaknya tokoh yang namanya yang diabadikan pada masjid itu pemaksiat dan melakukan penyelewengan terhadap agama kerana ini boleh mencemarkan nama rumah Allah itu sendiri.

Ustaz itu mengambil contoh, seorang bapa mahu menamakan anaknya Abdul Rahim tetapi kesilapan anggota polis, beliau menuliskan di surat beranak Abdul Jahim yang membawa maksud Hamba Neraka (Jahim adalah salah satu daripada tujuh neraka). Malang sungguh sepanjang hayat kehidupan lelaki itu kurang tenteram, akhirnya nama itu telah ditukar walaupun dia terpaksa menempoh pelbagai kesukaran berhadapan dengan Jabatan Pendaftaran Negara.

Watak Hang Tuah yang diuar-uarkan sebagai panglima dan laksamana terhebat orang Melayu dengan kata-kata masyhurnya ‘Tak Akan Melayu Hilang Di Dunia’ tidak dapat disahkan dari segi keagamaannya. Malah ada yang menyatakan Hang Tuah adalah legenda saja, seorang manusia biasa yang kisahnya digembar-gemburkan bagi mengangkat martabat dan kedudukan bangsa Melayu.

Ada kajian lain menyatakan, Hang Tuah dan tiga sahabatnya itu adalah orang Cina yang mengikuti rombongan Puteri Hang Li Poh ke Melaka dengan nama Hang Too Ah (Hang Tuah), Hang Jee Fatt (Hang Jebat), Hang Lee Ker (Hang Lekir) dan Hang Lee Kiew (Hang Lekiu) ataupun anak cucu mereka. Cuma Hang Kasturi berciri Melayu, mungkin dia satu-satunya Melayu dalam kumpulan lima sahabat itu.

Kini terpulanglah kepada masing-masing untuk menilai sama ada nama Laksamana Hang Tuah sesuai untuk diabadikan pada sesebuah masjid atau tidak. Namun takwalah sewajarnya menjadi pilihan, kerana atas dasar inilah Masjid Quba’ didirikan Rasulullah s.a.w.

Thursday, November 25, 2010

Be prepared to sacrifice for your children’s education

Posted on 25th NOV 2010
***
THE OPENING
In the name of God, Most Merciful, Most Compassionate.
Praise be to God, the Sustainer of all the Worlds.
The Merciful, the Compassionate.
Lord of the Day of Judgement
Thee alone do we worship and Thee
Do we ask for help.
Guide us on the Straight Path.
The path of those on whom Thou has bestowed Thy Grace
Not of those upon whom is Thy Wrath,
Nor those who have gone astray.
Ameen. (O God! do grant us our request)
***

TIME is running fast. In a month's time, we will be saying goodbye to 2010. School children are now busy enjoying their well deserved long holidays; schools would only reopen in the early days of January 2011.

I have three school-going children; a girl is in primary school while the other two are in residential secondary schools, one in Kuala Lumpur and the other in Malacca. Before the school holidays began, two of the children had brought home their booklists for the new school year. I had a glance at them, workbooks and exercise books for the girl in primary school cost about RM100 while for the boy in secondary school; I had to fork out RM124.30.

These payments are only for workbooks and exercise books, and for overall costs I was expected to spend some RM300 for my girl in the primary school (she also goes to a religious school in the afternoon) while for each child at the secondary level, some RM1,000. These payments include various fees, and for the children in residential schools; food, hostel, dhobi and Parents and Teachers Association (PTA) fees would contribute to the main bulk. So, I would need some RM2,500 to start off the new year with high spirit!

What a huge sum of money, but that was not the end of the story. More money is expected from me and my wife for settling the children’s needs such as new uniforms, bags, shoes and so on. And one has to settle the school bus fares before one's child is allowed to step onto the bus on day one. The rule is pay first, only then you would be allowed to use its service!

I have two other children; one is at university level while the other at a pre-U college. Thus just image how much money I had to fork to begin the new year. So it is very, very expensive to educate your child. Be prepared for it, in short one needs to sacrifice in bringing up one's children.

From what I had experienced, education nowadays is too costly. It seems like a commodity. The high expenses in education do not begin at the highest level but even at pre-school. For registration in pre-school, it is normal for parents to pay about RM200 a child at any kindergarten including the PAS-run Pasti. The monthly fees differ from a low RM25 at the Pasti to hundreds of ringgit at the commercial and so-called elite kindergartens.

At the primary and secondary levels, as I had mentioned above judging from my children's needs, parents have to pay hundreds of ringgit for every single child. A few years ago, the Ministry of Education announced that education was free in Malaysia, but the actual fact is that they only abolished the RM4.50 yearly school fees for primary pupils and RM9 for the secondary students. Luckily every child is now qualified for the school text book loan scheme. If not, parents involved have to fork out even more.

Several parents in conversation by the writer said on average they spent about RM500 for each child in primary schools. This includes his/her uniforms, bags, and writing material. Other than that they had to keep aside about RM50 a month for pocket money and another RM50 the bus fares.

For the secondary pupils especially those in residential schools like the writer's two children, the expenses double, amounting to about RM1,000. For these big boys and girls, their pocket money too has to be doubled from what they received at primary school level.

The cost of university education is even more exorbitant. For the public institutes of higher learning, it may be around RM1,000 each semester (not including food) each semester but for the private ones, I was told it may exceed RM20,000 per semester (all inclusive).

Since education is too expensive, several parents met said it is timely for young people to plan for their future by starting a special fund soon after a child is born. For example, the parents could put aside RM50 a month for the child’s education fund and when he/she is about to enter university, they would not be at a loss as how to finance their children’s education. Or perhaps they should buy an education policy from insurance companies.

Regarding the huge amount of money (about RM1,000) to be paid when a student enters a residential school, Deputy Prime Minister, Muhyiddin Yassin who is also Education Minister recently said his ministry would study that development as the main objective of setting of ‘Sekolah Berasrama Penuh’ (SBP) was to have as many as possible underprivileged pupils especially from rural areas studying in such schools.

He said beginning from next year (2011), other than achieving excellent results in public examinations (UPSR and PMR), the background of pupils would also be the main criteria in selecting them into SBP with the ministry giving priority to those from poor families.

Prior to this, some children from poor families were said to reject offers to such residential schools, claiming they could not afford such an exorbitant fees. Imagine how the poor parents had to fork some RM1,000 a child during registration if they had a mearge income of RM500-RM1,500 per month; an amount normally earned by paddy farmers, rubber tappers, fishermen, factory workers and labourers.

To counter the high cost of education in residential schools, the ministry should think a way out; perhaps students from poor families should be exempted from paying food and hostel fees or even better begin a new concept of free education for all in all schools. Perhaps in a few years time, free education for all from kindergarten to first degree in universities could be available to the ‘rakyat’ in line with the government slogan ‘Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’ (People first performance now).

But, for the time being, the ‘rakyat’ had to sacrifice (timely during the celebration of Eid Adha) for their children's education. Not long time ago ‘Pakatan Rakyat’ in their manifesto for the 12th General Election in March 2008, had promised free education for all, so why not give this side a chance to fulfill to prove their promise – so why not vote them in the next general election?

Perhaps Pakatan Rakyat could do what Barisan Nasional had failed to provide for the rakyat in the field of education since our country had achieved independence (merdeka) more that 50 years ago?

Tuesday, November 23, 2010

Islam Sederhana ganti Islam Hadhari?

Posted on 23 NOV 2010
***
DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tidak sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya tetapi kamu tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia Maha Penyantun, Maha Pengampun." (Surah Al-Isra, ayat44)
***

Selepas setahun lebih teraju kepimpinan negara bertukar tangan, kini tidak lagi terdengar slogan Islam Hadhari yang dulunya diangkat sebegitu tinggi sehingga hampir dijadikan subjek di institusi pengajian.

Kini, mungkin tiada lagi yang ingat 10 prinsip asas Islam Hadhari iaitu (i) Keimanan dan ketakwaan kepada Allah, (ii) Kerajaan adil dan amanah, (iii) Rakyat berjiwa merdeka, (iv) Penguasaan ilmu pengetahuan, (v) Pembangunan ekonomi yang seimbang dan komprehensif, (vi) Kehidupan berkualiti, (vii) Pembelaan hak kumpulan minoriti dan wanita, (viii) Keutuhan budaya dan moral, (ix) Pemeliharaan alam semula jadi dan akhirnya (x) Kekuatan pertahanan.

Apa yang digemakan kini adalah Islam Sederhana (Moderate) sehinggakan hal ini dinyatakan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak kepada Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama. Sehingga kini kurang jelas apa dikatakan Islam Sederhana kerana ia tidak terlalu diinstitusikan seperti Islam Hadhari tetapi dari sehari ke sehari konsep ini semakin popular sehingga pada Perhimpunan Agung Umno lalu, diperkenalkan istilah Arab, wasatiyyah yang didakwa sesetengah pihak sebagai bertepatan dengan konsep 1-Malaysia.

Maksud wasatiyyah ialah pertengahan atau sederhana. Malah al-Quran menggelarkan umat Islam sebagai umat pertengahan (Ummatan Wasatan). Firman Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 143 bermaksud: “Dan demikianlah Kami jadikan kamu (umat Islam) sebagai umat yang pertengahan (umat pilihan dan adil) agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad s.a.w.) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu.”

Sarjana mendefinisikan umat pertengahan dalam ayat di atas mempunyai beberapa maksud, antaranya: (a) umat yang terpilih di sisi Allah kerana sikap dan amalannya, (b) umat yang adil dan tetap dalam keadilan, (c) umat yang di tengah iaitu yang diperhati oleh orang lain sebagai contoh kerana keunikannya dan (d) umat yang mengamalkan sikap sederhana dalam segenap segi.

Namun kita tersangat bimbang sederhana atau moderate itu ditafsirkan sesetengah pemimpin jauh daripada kehendak Islam, misalnya bersederhana dalam menjana pendapatan dan hiburan sehingga mencadangkan dirancakkan penubuhan hab hiburan maksiat bagi memperhebatkan perkembangan ekonomi negara dan tidak lama dulu disyorkan pertaruhan (judi) bola sepak dalam negara.

Kemudian isteri pemimin negara mengetengahkan fesyen pakaian yang didakwa sebagai Islamik di pentas antarabangsa atas nama kesederhaan dalam berpakaian sedangkan hal itu dilihat sebahagian besar ulama sebagai amat bercanggahan dengan kehendak Islam.

Suatu hal yang membimbangkan apa didakwa kesederhaan yang ditonjolkan pemimpin ini akan menjadi rujukan dan ikutan sedangkan ia terpesong daripada maksud sebenar kesederhanaan itu. Benar dalam beribadat pun seseorang dituntut bersederhana, tidaklah dia diminta solat sepanjang masa sehingga meninggal kewajipan hidup seperti makan minum, berfesyen (berpakaian) dan sebagainya tetapi semuanya wajib dilakukan dalam orbit dibenarkan Islam. Tidaklah benar dibolehkan menubuhkan hab hiburan maksiat atau mengenakan pakaian tidak menutup aurat sepenuhnya atas dakwaan mahu berserdahana dalam kehidupan.

Mereka yang mengemukan konsep sederhana cara ini perlulah insaf akan ayat Quran lain, misalnya Ayat 85 Surah al-Baqarah yang bermaksud: “...Sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain daripada kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.”

Berdasarkan peringatan Allah SWT ini, adalah penting untuk umat Islam termasuk pemimpin mengambil dan mengamalkan seluruh isi al-Quran dan bukan menurut nafsu mengambil separuh-separuh atas dasar mahu bersederhana kononnya.

Thursday, November 18, 2010

My road to the Holy Land

***
In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful; blessings and peace be upon Prophet Muhammad s.a.w.

Reflection
“O ye who believe! Retalation is prescribed for you in the matter of the murdered; the freeman for the freeman, and the slave for the slave, and the female for the female. And for him who is forgiven somewhat by his (injured) brother, prosecution according to usage and payment unto him in kindness. This is an alleviation and a mercy from your Lord. He who transgresseth after this will have a painfull doom.” (Al-Baqarah, 178)

***
Some 26,000 Malaysian pilgrims are now in Makkah; they are among more than 2.5 million Muslims from all corners of the world gathered in the Holy Land to perform the hajj manasik (rites and ceremonies performed at hajj).

On their journey to Makkah for the pilgrimage, a Muslim cannot just simply pack up his bags and go on the journey like going to London, Paris or New York, but he/she has to be a good Muslim first for example by obeying the other four pillars of Islam that is ‘syahadah’, praying, fasting and giving tithe. Only then, is it appropriate for him/her to perform the hajj.

This Monday (9th Zulhijah, 15th November), they would do the ‘wukuf’ (to stop, to halt, standing, to study, to purse, to search, cognizance, knowledge, comprehension – Ali Shariati in his book ‘The Hajj’) in the plains of Arafat (Arafah in Malay) and then move on to Mudzalifah (Mash’ar) and then to Mina where they would do the stoning of Satan at the three jamrats (al-jamarah al-ula, al-jamarah al-wusta and al-jamarah al-‘uqba).

Before the first stoning of Satan at al-jamarah al-‘uqba on Eid Adha (10th Zulhijah) pilgrims are encouraged to recite the ‘talbiyah’ – Labbayk, Allahumma, Labbayk, Labbayk, La Shareeka laka, Labbayk Innal-hamda wan n’mata laka wal-mulk, La shareekala – (Here I am at Your service, O Lord here I am, No partner do You have, Here I am, Truly the praise and the favour is Yours and the dominion. No partner do You have).

Doing the hajj manasik especially when one is in Arafat, Mudzalifah and Mina is a very touching, memorable and unique experience. Only a haji(person who has performed the hajj) could describe it, but words spoken or writings penned would not be able to describe the whole experience, especially regarding one's inner feelings.

I tried to pen that feelings in my latest book entitled ‘Kusaksikan Keajaiban Tanah Suci’ (I Witnessed Miracle of the Holy Land) but I still think it is just like the tip of an iceberg; I was only able to write and describe a very small part of it. Of course my writing was not comparable to works on the subject by renowned and great writers and thinkers which I admired such as Ali Shariati and Muhammad Asad.

In Shariati’s ‘The Hajj’, a foreword by Mohammad al-al-‘Asi, an elected imam from Washington DC Islamic Center, noted that most of today’s Muslims take their bodies, their physical wherewithal to hajj; very few Muslims take their minds and the reasoning to hajj.

“Allah endowed us with the privilege of thinking and considering, reflecting ad figuring things out. When we are in our ‘salah’ (prayer) we recite verses from the Qur’an, and we are not supposed to do that in the absence of our mind. Salah itself is not a mechanical or monotenous relationship with Allah. Likewise, hajj is a treasure of meanings, thoughts and ideas.

“Allah, Exalted be His Name, does not expect us to go to Safa and Marwah, Muzdalifah, Arafat, al-Masjid al-Haram, and Hira’, among other places, absent mindedly or sheepishly. He wants us to go to His sanctuary with all the faculties, potentials and abilities that He has given us.

“A word is due to those who are responsible for the institutionalization of a ‘blank’ hajj nowadays. There is nothing to gain by having Muslims from all over the world coming to Makkah each year and then leaving only with the emotional ecstacy that comes from a controlled portion of the Muslims being together!

“What would give the enemies of Islam and their puppets in the Muslim world sleepless nights is when Muslims begin to have a meeting of minds in the cradle of Islam: Makkah and it two other sister Harams: Madinah and al-Quds.”

To me what I was able to describe when I was in Arafat, Mudzalifah and Mina was how small and weak I was in facing tribulations to be a good Muslim.

I cried knowing that had I wasted a great part of my life leading an aimless life and I remembered how I trembled after reading a line from Khurram Murad’s ‘Way to the Qur’an’ – “our lives will remain meaningless and ruined unless they are guided by the Qur’an, the world of God.”

Are our lives truly guided by the Qur’an? From the moment we wake up from bed in the early morning till we are in bed again at night are all our actions in acordance to the Qur’an?

Or are we good in taking what we think are good to us and ignoring what we feel bad? Regarding this, Allah the Almighty warns in Surah al-Baqarah 2:85, that to accept some part of the Qur’an and to reject some is to reject all of it. There is no room for partial acceptance in your relationship with the Qur’an; there cannot logical be.

Have a good look at Ayah (Ayat) 178 and 183 of Surah Al-Baqarah (Cow); why we fully accepted God’s commandments regarding fasting but we were reluctant to his laws of ‘qisas’. Ayah 183 reads; “O ye who believe! Fasing is prescribed for you, even as it was prescribed for those before you that ye may ward off (evil),” while Ayah 178 reads; “O ye who believe! Retalation is prescribed for you in the matter of the murdered; the freeman for the freeman, and the slave for the slave, and the female for the female. And for him who is forgiven somewhat by his (injured) brother, prosecution according to usage and payment unto him in kindness. This is an alleviation and a mercy from your Lord. He who transgresseth after this will have a painfull doom.” (The Meaning of the Glorious Qu’an, translation by Muhammad Marmaduke Pickthall)

Muslims should have no reservations in implementing all of Allah SWT commands including hudud law and preventing ‘mungkar’ (sins). Having reservation on any of Allah SWT’s commands is a clear violation of our oath, the ‘syahadah’, that we will submit and obey all of Allah SWT’s commands.

Some scholars even say having such an attitude will nullify our ‘syahadah’ and is sufficient to make a person ‘kafir’ (a non-believer). And Allah SWT has given us warning on this matter in Ayah 85 Surah al-Baqarah (stated above) where Allah SWT warns us not to become like the Children of Israel who disobey some of Allah SWT’s commandments in the Taurah.

Realising how unknowledgeable I was in the studies of Islam and my weakness in practicing its teaching, I started frequenting mosques and attenting ‘tazkirah’ (Islamic lessons) since my first hajj in 2002.

Thus I am glad to share my experience in the Holy Land (I have been three times there) and the slow transformation of me in the book ‘Kusaksikan Keajaiban Tanah Suci’. This book was produced by Kemilau Publika Sdn Bhd (#34-A, Jalan Pekaka 8/3 Seksyen 8 Kota Damansara, 47810, Petaling Jaya, telephone number 03-61573314) and available at nearest bookstores such as Nufair Street in Jalan Pahang Barat, Kuala Lumpur.

Tuesday, November 16, 2010

Ke Makkah sudah tetapi kenapa galak judi, hab hiburan maksiat?

***
DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Doa di Mudzalifah

"Ya Allah, ya Tuhan! Sebagaimana Engkau himpunkan kami dan Engkau perlihatkan kami untuk mengingati dan memuji-muji kebesaran Engkau sepertimana yang Engkau tunjukkan kepada kami.

“Ampunilah kami serta kasihkanlah kepada kami sebagaimana yang telah Engkau janjikan kepada kami di dalam kitab Engkau al-Quran (apabila kamu telah selesai menunaikan rukun haji kamu, iaitu berwukuf di Padang Arafah maka hendaklah kamu mengingati Allah banyak-banyak dengan menyebut-nyebut-Nya di al-Masy’ar al-Haram (Muzdalifah) sebagaimana yang telah diberi petunjuk kepada kamu sesungguhnya kamu sebelum mendapat hidayat petunjuk daripada Allah adalah di dalam keadaan sesat yang amat nyata.

“Setelah kamu selesai berzikir di sini turunlah kamu ke Mina seperti yang dilakukan oleh semua manusia dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Allah, bahawasanya Allah itu Amat Mengampuni dan Amat Mengasihani.

“Ya Allah, kami memohon kepada-Mu Tuhan Yang Maha Pengampun dan Maha Belas Kasihan, terimalah segala permintaan kami, wahai Tuhan yang menerima segala permintaan mereka semasa dalam kecemasan. Wahai Tuhan, apabila menghendaki sesuatu berlakulah perkara itu dengan tidak dapat dirintangi lagi.

“Ya Allah, Ya Tuhanku, kami ini datang beramai-ramai untuk mendapatkan keampunan daripada Engkau di atas segala dosa kami. Janganlah Engkau kecewakan kami, berilah kepada kami seperti yang Engkau berikan kepada hamba-hamba Engkau yang salih. Janganlah Engkau palingkan kami daripada tempat suci ini, melainkan kami mendapat kemenangan dan tidak kecewa, tidak menyesal dan tidak pula kami daripada golongan orang yang sesat dan menyesatkan. Wahai Tuhan Yang Amat Mengasihani.

“Ya Allah, Ya Tuhan! Berilah petunjuk dan taufik kepada kami. Peliharalah kami daripada terjerumus dalam lembah kejahilan dan kemusnahan, selamatkan kami daripada segala penyakit jiwa, jadikanlah kami daripada golongan orang yang menjaukan diri daripada runtunan hawa nafsu yang buas kerana itulah sejahat-jahat musuh yang berjangkit ya Allah, jadikan kami daripada golongan mereka yang sentiasa menghadapi Engkau tidak kepada yang lain. Bawalah kami ke jalan Engkau, kasihan belaslah, ketika kami bertadharuk bersemadi terhadap Engkau.

“Ya Allah, perbetulkan kami kiranya kami telah menyeleweng, perkuatkanlah kami dalam pendirian kami, hidupkan kami dalam iman dan taat kepada Engkau, matikan kami di dalam Islam, daripada golongan mereka yang bertaubat, begitu juga semasa soal di akhirat. Jadikanlah kami daripada mereka yang yang menerima suratan amalannya dengan tangan kanan, jadikan kami daripada golongan mereka yang beroleh keamanan pada hari kiamat, berilah kesukaan kepada kami, ya Allah dengan dapat memandang wajah Engkau Yang Mulia dengan berkat rahmat Engkau wahai Tuhan Yang Maha Mengasihani.”
***

Labbayk, Allahumma, Labbayk, Labbayk, La Shareeka laka, Labbayk Innal-hamda wan n’mata laka wal-mulk, La shareekala, demikianlah jemaah haji (hujjaj) akan bertalbiyah penuh kesyahduan ketika menunaikan manasik haji.

Talbiyah ini bermaksud: “Hambu-Mu datang menyahut panggilan Engkau, ya Allah, Tuhan yang tidak ada sekutu bagi Engkau, hamba-Mu datang menyahut panggilan Engkau. Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan, adalah kepunyaan Engkau, tidak ada sekutu bagi Engkau.”

Bersyukur kita ke hadrat Illahi, kini kira-kira 2.5 juta jemaah termasuk lebih 26,000 orang dari tanah air kita dalam peringkat kemuncak melaksanakan ibadah haji; kita doakan mereka mendapat haji mabrur yang balasannya tiada lain melainkan syurga. Namun perlu diingati, seperti Rukun Islam yang lain, ibadah haji perlu dilakukan secara berilmu dan ikhlas semata-mata kerana Allah SWT. Allah adalah kemuncak penyerahan seperti diucapkan dalam talbiyah, segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah hak-Nya.

Pemikir Islam terkenal dari Iran, Ali Shariati dalam bukunya ‘The Hajj’ atau Haji, ada menyatakan bahawa sungguhpun ramai orang menunaikan haji, kebanyakannya hanya membawa tubuh masing-masing, hanya sejumlah kecil saja yang membawa fikiran dan berupaya menyelami falsafah ibadah itu. Apabila tubuh saja dibawa, dibimbangi semangat kepatuhan kepada Ilahi hadir di Tanah Suci saja, tetapi apabila kembali ke tanah air masing-masing, seseorang jemaah itu kembali kepada perangai lama dan buruknya.

Sebagai contoh, ketika di Tanah Suci seorang jemaah itu patuh kepada perintah Ilahi dalam penutupan aurat tetapi kenapa di tanah air kembali mendedahkannya? Demikian juga di sana mereka begitu patuh kepada rukun dan wajib haji termasuk pantang larang ihram tetapi selepas kembali kenapa perilaku buruk seperti mengamalkan politik wang (rasuah), menzalimi sesama insan, mengamalkan kronisme dan sebagainya terus menjadi amalan.

Apakah layak seorang insan yang sudah bergelar haji dan hajah meneruskan kelakukan buruk ini? Lebih menghairankan, mengapa insan termasuk pemimpin yang sudah menunaikan haji tergamak mengusulkan perkara yang jelas haramnya seperti aneka judi, hab hiburan maksiat dan menggalakkan lagi percambahan premis menjual minuman keras? Demikianlah, mengapa haji sudah, tetapi perangai tidak berubah?

Sebelum berangkat menunaikan haji, hampir keseluruhan jemaah telah mengikuti kursus haji termasuk membaca buku-buku panduan haji. Pendeknya jemah yakin buku panduan (manual) itu akan memudahkan pekerjaan mereka dalam menunaikan manasik haji.

Jika ibadat haji pun perlukan panduan, kehidupan kita di dunia ini juga perlukan panduan. Kitab panduan itu adalah tidak lain daripada al-Quran tetapi berapa ramai di kalangan umat yang benar-benar menjadikan al-Quran panduan kehidupan bagi meraih kejayaan dunia dan akhirat seperti yang dipohon jemaah haji ketika tawaf, ‘Rabbana atina fid-dunya hasanatan wa fil 'akhirati hasanatan waqina 'adhaban-nar’?

Apakah kita masih meneruskan amalan atau cara hidup berdasarkan kehendak kita atau kehendak al-Quran? Mengapa kita menerima pakai sebahagian perintah Allah SWT tetapi menolak sebahagian yang lain. Misalnya kita menerima perintah puasa melalui Ayat 183 Surah Al-Baqarah tetapi kita tidak berhukum berdasarkan perintah-Nya melalui Ayat 178 surah sama yang menyebut hukum qisas?

Demikianlah dalam kehidupan, seseorang itu perlu sentiasa bermuhasabah diri, mengkoreksi perkara-perkara buruk yang wujud dalam dirinya, seterusnya melemparnya jauh-jauh sepertimana dilakukan jemaah haji tatkala melontar di jamrah. Tetapi perkara ini tidak semudah ditulis atau diucapkan.

Di sinilah diperlukan pengorbanan. Tiada pengorbanan tiada kejayaan. Ini sesuai dengan Hari Raya Haji yang juga dikenali Hari Raya Korban.

Allahu Akbar…Allahu Akbar…Allahu Akbar…Laa ilaaha illallaahu Allaahu Akbar…Allahu Akbar wallillah ilham.

Tuesday, November 9, 2010

Teringin ke Tanah Suci lagi dan lagi…

POSTED ON 12ND NOV 2010
***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Nabi s.a.w. bersabda, maksudnya: "Ketahuilah oleh kamu! Janganlah hendaknya kamu menjadikan kubur-kubur itu sebagai tempat menyembah, saya melarang daripada perbuatan itu." (Sahih Muslim)
***

KINI umat Islam berada pada 10 hari pertama bulan kemuncak haji, Zulhijah. Selain jemaah haji yang pastinya dalam konsentrasi mengerjakan manasik haji termasuk wukuf di Arafah; bagi orang yang tidak menunaikan haji pelbagai amalan amat dituntut pada hari-hari ini termasuklah berpuasa sunat terutama pada Hari Wukuf (9 Zulhijah).

Bagi penulis, memasuki bulan Zulhijah ini, berlaku satu peristiwa yang benar-benar mengheret perasaan, menyentuh kalbu, sekali gus menginsafkan diri. Subuh 7 November lalu, sebaik saja membuka gril pintu untuk ke masjid bagi menunaikan solat, ibu penulis memberitahu bahawa seorang sepupu penulis bersama suaminya, kedua-duanya dalam usia 60-an, maut apabila kereta yang mereka naiki terbakar selepas berlanggar sebuah treler di lebuh raya Gambang-Segamat.

Kerana sudah lewat, penulis mengiyakannya saja dan selepas mengucapkan innalillahiwainnailaihirojiun, bergegas ke masjid. Di masjid sebaik saja imam memberi salam, penulis saksikan suami seorang lagi sepupu menarik tangan noja, menuju beranda. Penulis menyertai mereka dan bertambah terkejut apabila mendengar dua orang lagi terkorban, salah seorangnya adalah teman baik isteri penulis, yang menjadi ahli keluarga berkenaan melalui perkahwinan.

Penulis bergegas pulang untuk menyampaikan berita itu kepada isteri. Beliau berlinangan air mata mengenangkan pemergian seorang sahabat yang pernah berkongsi kisah suka duka sejak zaman sekolah menengah dan universiti dan kini sesekali ke rumah dan ber-SMS dengannya. Penulis juga kenal baik dengan Allahyarham kerana dia dan isteri penulis adalah ‘junior’ satu universiti, juga pernah bekerja satu syarikat dan kini bersaudara pula selepas dia berkahwin dengan abang suami sepupu penulis yang terbunuh itu.

Hidup dan mati adalah ketentuan-Nya, apa yang boleh dilakukan adalah berdoa untuk kebahagiaan arwah di alam sana, namun sebagai manusia terpahat nostalgia di hati yang mungkin tidak terpadam. Bagi sepupu dan suaminya yang meninggal itu, rumah mereka di Kampung Ceras Baru menjadi markas pertama penulis ketika mula-mula berkelana di Kuala Lumpur 25 tahun lalu.

Di rumah itulah penulis makan dan minum dan tidur baring selama sebulan ‘free of charge’. Selepas bergaji barulah penulis memberi sagu hati dan berpindah ke rumah sewa orang bujang. Ya begitu besar jasa mereka, semoga Allah membalas segala kebaikan di samping mengampuni mereka. Syukur alhamdulillah, kedua-duanya telah menunaikan haji beberapa tahun lalu.

Bagi sahabat baik isteri pula, sungguh penulis terhutang budi kerana banyak jasanya termasuk mempunyai saham bagi menyemarakkan hubungan cinta penulis dan isteri sehingga termetrai perkahwinan pada 1989.

Kini, sudah dua tiga kali isteri penulis mengulang-ulang kata-kata rayuan Allahyarham: “Kalau awak suami isteri mahu tunai umrah lagi, kami suami isteri mahu ikut sama.” Mungkin, Allahyarham mahu perhatian kami memandangkan kesihatan suaminya kurang memuaskan.

Akhirnya rayuan itu berkubur bersama jasadnya apabila dia terkorban dalam nahas jalan raya itu. Namun kesyukuran diucapkan oleh isteri saya kerana sahabat itu walaupun meninggal dunia dalam usia 46 tahun, sudah dua kali menunaikan haji.

Allahyarham seperti kebanyakan orang lain yang sudah ke Tanah Suci, hatinya sentiasa dilambai-lambai untuk ke sana lagi dan lagi. Masjidilharam dengan Kaabahnya dan Masjid Nabawi dengan makam Nabi s.a.w. tetap tersemat di hati.

Semoga Allah merahmati sahabat ini dan dimasukkan rohnya di kalangan orang-orang beriman, demikian juga didoakan kepada mangsa lain pada bulan haji yang mulia ini!

‘Melaka Maju 3’: The greatest evil is ignorance

Posted on 9th November 2010
***
In the name of God, Most Merciful, Most Compassionate; blessings and peace be upon Prophet Muhammad s.a.w.

Reflection
...act kindly just as God has treated you kindly. (Qasas 28:77)

***

ONE Dr Ahmad Azman Mohd Anuar who is residing in The Hague, Netherlands frequently sent me e-mails, normally quotations from famous personalities. The latest is a quote from Socrates – “the greatest good is knowledge, and the greatest evil is ignorance.”

Attached with it was a note, which Dr Ahmad, writes: “I was surprised to learn that, some of us (academician included) are unwilling to learn, unwilling to investigate information, unwilling to seek knowledge and willing to remain ignorant. We are more interested in deletion rather than investigation. And here we dare call ourself man of knowledge. How are we to be knowledgeable if we remain to be ignorance? So seek knowledge even though it is against our principles or stance.

Here in Europe I've met with quite a number of people who are Islamphobia or who are against Islam. But I don't run away or shy away from them, I learn from them. I talk to them to learn of their ignorance about Islam. They bad mouth Islam, they talk ill about Islam, but I don't DELETE them, I learn from them, I learn of their ignorance. I became knowledgeable about their ignorance.

In my classes I always teach my students that 1+1=3, so that they will investigate, to find out if what I'm saying is true, is 1+1=3. In Islam also it is said that "if a 'munafik' bring you a news", investigate (we have all the tools, the theories and equipment) not deletion. When you investigate you are seeking knowledge, when you seek knowledge you're not ignorant.

Islam teaches also that "Allah prefers one single knowledgeable person who prostrate over 1000 ignorance who prays."

Even Malay proverbs says "tuntut ilmu sampai negeri China" (seek knowledge even to China) and "cari ilmu dari buaian hingga ke liang lahad" (seek knowledge from the cradle to the grave).

My friends, seeks more information, there are two side of a coin; you will not know that the coin is valuable if you don't see the other side of a coin. It was because a coin with one side has no value. Similarly there are two side of an argument; you'll not be able to make a good decision until you have the knowledge of both sides of the argument.

Finally my friends, no malice intended, seeks more information to be more knowledgeable, please I beg of you don't remain ignorant.”

In my first article regarding ‘Melaka Maju’ (Melaka as a developed state) entitled ‘The Magic is gone’, I had clearly stated that there are two sides of a coin (praise and criticsm) about the self declared ‘Melaka Maju’ eventhough the leaders of Melaka claimed that the status was given by Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD), an international organization located in Paris.

Melaka Chief Minister, Dato’ Seri Mohd Ali Rustam has provided the ‘rakyat’ (people) a grand oppourtunity to check on his claim when he said it is up to the people themselves to decide whether the state is a developed state or not.

Even in the booklet ‘Buku Cenderamata Majlis Pengisytiharan Melaka Maju 2010’ distributed at Kompleks Sukan Hang Jebat, Krubong on the 20th October, quotes a note from John (Jon) Hall from OECD saying: “Sebuah negara dikira maju sekiranya rakyatnya berpendapat sedemikian (A country is considered developed if its people think so).”

Now, based on the spirit and eagerness to seek knowledge and information as stated by Dr Ahmad from Netherlands, let us explore what others had written and spoken about the claim by Melaka Chief Minister that his state is a developed one.

The Malaysian Insider has this report, quoting Jon Hall, who is OECD representative.

Malacca developed status self-declared, says OECD official
Tuesday, 02 November 2010

(TMI) The Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) has confirmed that it had not endorsed Malacca’s developed state status, despite the declaration by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak made during a grand celebration on October 20.

OECD representative Jon Hall explained to The Malaysian Insider via email that the media could have misunderstood OECD’s role in the issue, pointing out that the organisation was not in the position to make such an endorsement.

“The OECD did not endorse the Malaccan declaration, mainly because we are not in a position to do so.

“As I tried to stress in my speech on Wednesday (October 20), there is no official definition of a developed country (at least none that I am aware of) so the OECD are in no position to set the criteria,” he said.

Hall, who managed the OECD-hosted Global Project on Measuring the Progress of Societies, was present during the celebration held on the auspicious 2010 hour on 20.10.2010 at the Stadium Hang Jebat here.

During the event, Najib had declared Malacca a developed state via tele-conferencing from Kuala Lumpur to a fan of thousands gathered at the ceremony, amid much pomp and pageantry.

Read more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/malacca-developed-status-self-declared-says-oecd-official/

Following Dr Ahmad eagerness to see the blooming of investiage minds of his students (I always teach my students that 1+1=3, so that they will investigate, to find out if what I'm saying is true, is 1+1=3), let us look at ‘Laporan Ketua Audit Negara’ (Auditor-General’s Report) announced recently, for the Melaka State in 2009.

Among others, the Auditor-General was not satisfied with the management of vehicles in the ‘Jabatan Ketua Menteri Melaka’ (Malacca Chief Minister’s Department). It reported that JKMM had spent a total of RM2.47 million during the period of 2006-2009for the purchasing of 17 new vehicles.

“As a whole, management of vehicles under JKMM was unsatisfactory because there were loopholes that contributed to losses to the State Government and wastage of the peoples’ money."

A blogger have this to say: “A fleet of 51 official government cars used by the Malacca Chief Minister’s Department required RM 5.12 million in maintenance fees over three years from 2006 to 2009. This obscene waste of public funds was revealed in the Auditor-General’s 2009 report, which serves as a check-and-balance for the government bodies in Malaysia.

As you might expect, the report found that the maintenance fees actually surpassed the purchase price of the official cars: “The cost to maintain the official cars exceeded the price of the cars between 143% and 281% within five years from the date of acquisition.

Assuming the fleet to consist of only Proton Perdana units at RM 100,000 each, the car buying bill would be RM 5.1 million, a figure close to the RM 5.12 million maintenance fees for three years. It is either that the Perdana is extremely unreliable or that the Malacca government just could not care less since the taxpayers are footing the bill…”

The report also noted the unsatisfactory system of collecting and deposing of rubbish, the mismanagement of environment and to Muslims one issue that stands out from the rest was the mismanagement of properties by ‘Majlis Agama Islam Melaka’ (Melaka Islamic Religious Council, MAIM).

The report noted: “As a whole, management of properties by MAIM was unsatisfactory that has contributed losses to MAIM and the operations of properties in chaos.”

Among others, it criticized the building and revamp works on Kompleks Perniagaan Al-Azim in Bukit Palah saying: “The development project (Kompleks Perniagaan Al-Azim) with the involvement of Regal Merger Sdn Bhd (RMSB) had failed……resulting in MAIM had to advance the usage of ‘wang zakat’ (tithe money) amounting to RM13.8 million to complete the MAIM complex.

“MAIM was also careless resulting in MAIM lands sold to third parties by RMSB…and cost of revamp works on Pejabat Agama Islam Melaka (Melaka Religious Department Office) had an advance from ‘Baitulmal’ (Tithe Office) amounting to RM1.80 million.”

Regarding the MAIM properties sold to third parties, a blogger has this to say: “Shocking and a very sad episode indeed. MAIM properties had been sold to BC Lim Enterprise. Also to ‘Universiti Terbuka Malaysia’ (Malaysia Open University). What is becoming of this state? A developed state but lands dan properties trusted by Muslims to MAIM had been sold off?

To broden ones knowledge and information as Dr Ahmad has suggested, pay a visit to http://www.audit.gov.my

Monday, November 8, 2010

Imam perlu turun padang

Posted on 8th November 2010
***
DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Walau banyak mana harta
yang kamu kumpulkan di muka bumi ini,
suatu hari nanti akan musnah jua hartamu itu
hinggalah kamu masuk
ke perut bumi.
---Petikan sebuah buku terbitan sebuah mahaad tahfiz
***

Kita gembira elaun pegawai syarak masjid terutama imam ditingkatkan sehingga lebih RM700 sebulan seperti diumumkan dalam Belanjawan 2011 baru-baru ini.

Sekalipun dalam Perhimpunan Agung Umno Oktober lalu, pemimpin Umno tidak malu menghebohkan kononnya Umnolah yang memberi seterusnya menaikkan elaun imam-imam, (duit itu sebenarnya duit kerajaan yang diperolehi daripada cukai dibayar rakyat) kita dengan rasa rendah diri meminta pegawai masjid bersyukur seterusnya bermuhasabah diri bagi meningkatkan khidmat mereka kepada masyarakat.

Ini kerana keadaan masyarakat dengan aneka jenayah dan maksiat sudah menjadi terlalu teruk sehinggakan pemerintah sudah mewujudkan ‘bakul bayi’ (baby hatch) dan sekolah bagi remaja hamil. Di sinilah kita berpendapat pegawai dan petugas masjid, daripada pengerusinya sehinggalah kepada jawatan paling bawah berperanan mengikut kemampuan masing-masing bagi membendung salah laku masyarakat terutama generasi muda.

Namun apa yang dapat kita saksikan hari ini, berlaku kelesuan pentadbiran di sebahagian besar masjid sedangkan sumber dana masjid tidak putus-putus, misalnya adalah biasa bagi sesebuah masjid di bandar memperolehi pendapatan RM1,000 pada setiap kutipan hari Jumaat.

Kita tidak mahu pentadbiran masjid dikuasai golongan tertentu yang ada kepentingan politik. Amat dikesali tokoh politik tidak mesra agama dilantik sebagai penaung masjid manakala ahli jawatankuasa dibuat secara lantikan oleh pihak terbabit tidak melalui pungutan suara dan pengundian di kalangan ahli kariah seperti sebelum ini. Masalah bertambah rumit apabila AJK lantikan bukan ahli masjid; jika lantai masjid pun jarang mereka pijak, bagaimana mereka mahu membantu menyelesaikan masalah penduduk setempat?

Pentadbir yang lesu menambah masalah ahli kariah. Di sesetengah masjid, bilal dan imam gagal menjalankan tugas dengan baik, kadang-kadang jemaah terkial-kial mencari orang yang boleh mengimamkan solat waktu.

Dengan suntikan baru pertambahan elaun, walaupun sedikit, didoakan agar pegawai masjid termasuk imam dapat mempertingkatkan iltizam bagi membina kehidupan beragama yang membahagiakan seluruh kariah. Selain meningkatkan pengurusan di masjid, pegawai masjid wajar turun padang ke seluruh kampung bagi memastikan kehidupan anak buah sejajar dengan kehendak Islam.

Kerja-kerja amal makruf nahi mungkar hendaklah dijalankan. Imam dan petugas lain perlu meluangkan masa menziarahi anggota kariah seterusnya mentarbiyah mereka, yang melanggar hukum-hakam perlu dinasihati manakala amalan beragama diperkukuhkan. Penting untuk petugas turun gelanggang kerana penduduk yang ke masjid untuk solat berjemaah dan majlis ilmu terlalu sedikit.

Imam perlu sedar bahawa tugas mereka sebagai pemimpin bukan setakat mengimamkan solat berjemaah di masjid yang mungkin berlangsung 5-10 minit setiap waktu tetapi berdasarkan perkembangan semasa yang amat negatif seperti berleluasanya zina, kelahiran anak luar nikah, pembunuhan, perompakan dan pergaduhan adalah wajar untuk mereka turun padang.

Selain mentalbiyah penduduk, imam-imam juga perlu mengusahakan jalan agar gejala tidak menyenangkan dalam masyarakat ini dapat dikurang seterusnya dibanteras sama sekali. Jalan utamanya adalah kembali kepada Islam, umat Islam perlu disedarkan bahawa dengan menegakkan hukum-hakam Islam akan tertegaklah keadilan yang membawa kesejahteraan dalam masyarakat.

Tentunya, jalan ini tidak mudah dirintis, pengorbanan imam-imam sebagai pemimpin amat diperlukan. Merekalah antara golongan paling dekat dengan masyarakat, misalnya pada setiap majlis di kampung seperti kenduri dan kematian, merekalah yang akan mengepalai upacaranya. Jadi adalah wajar imam menjadi agen perubahan, membawa masyarakat kepada pengamalan Islam sepenuhnya.

Demikianlah, kita begitu berharap dan berdoa agar imam-imam dapat menjalankan peranan mereka bagi menegakkan Islam dalam masyarakat, seterusnya ke peringkat negara dan sejagat. Amin.

Friday, November 5, 2010

Corat coret Tanah Suci

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Hai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan Rasul apabila Rasul menyerumu kepada suatu yang memberikan kehidupan kepadamu. Ketahuilah sesungguhnya Allah SWT membatasi di antara manusia dan hatinya dan sesungguhnya kepada-Nyalah kamu akan dikumpulkan." (Al-Anfal 24)
***

KEHIDUPAN akan bertambah ceria jika sesekali disulami seloroh dan kadang-kadang lawak bodoh. Hal yang sama tidak terkecuali di kalangan jemaah haji dan umrah.

Walaupun kebanyakan jemaah serius, bersungguh-sungguh dalam mencari keredaan Ilahi dengan menghabiskan kebanyakan waktu di masjid dan lokasi manasik haji, sesekali ketika berada di bilik, ketika membeli belah dan menikmati makanan sama ada di hotel atau restoren, terjadi adegan menggeletek hati.

Senario 1

Pada salah satu musim haji, saya ditempatkan bersama enam jemaah lain. Sekalipun jemaah diminta mengelakkan menyentuh politik kepartian, ada tidak peduli. Seorang rakan saja menyindir rakan-rakan lain, dengan mempromosi partinya dengan menyebutnya kuat-kuat.

Apabila ada saja kawan mengajak dia melakukan sesuatu, dia akan menjawab kuat-kuat. Contohnya, rakannya berkata: “Jom pergi masjid”, dia akan menjawab: “PAS, PAS.” Apabila ada rakan ‘berbulu’ dengan jawapan itu dia menyambung: “Ok, PAS, Ok PAS.”

Maka terkebil-kebillah rakan yang kurang senang tadi, dia tidak dapat berbuat apa-apa kerana jawapan tadi memang tepat, orang yang diajak ke masjid, menerima ajakan itu dengan menyebut ‘pas’ yang bermaksud ‘aku terima ajakanmu’.

Senario 2

Bagi sesetengah orang, memperbaharui wuduk adalah antara masalah besar di Masjidilharam. Ini kerana tandas dan tempat berwuduk bawah tanah adalah terlalu sesak pada musim haji. Ketika kemuncak, pada pintu tandas mungkin ada 10 orang sedang beratur, demikian juga di paip mengambil wuduk.

Suatu ketika, semasa beratur menunggu giliran mengambil wuduk, saya melihat dua jemaah di depan mengambil wuduk serentak dengan pergerakannya dilakukan selang seli. Seorang sedang membasuh muka, seorang lagi menadah air di tangannya, apabila orang kedua membasuh muka, orang pertama tadi sudah menghulurkan tangannya; demikianlah seterusnya sehingga selesai.

Apabila tiba giliran, saya berpasangan dengan dengan seorang lelaki India berjambang lebat. Inilah kali pertama saya mengambil wuduk cara begitu. Dia membasuh muka, saya menadah air di tangan; dia membasuh tangan, saya membasuh muka. Dia ketawa, saya pun ketawa. Demikianlah dalam keseriusan untuk beribadat, timbul suasana lucu, terasa nikmatnya persaudaraan sesama, susah dan senang diharungi bersama.

Senario 3

Di tanah air, ketika berada di restoren dan warung, sedap saja kita ‘bantai’ makanan di pinggan sedangkan makanan itu belum sah milik kita kerana kita belum membayarnya. Saya bertanyakan seorang ustaz akan hal itu, dia kata okey (tidak jadi hal) sebab sudah termaklum bahawa kita akan membayarnya kemudian.

Tetapi di Tanah Suci, jangan buat hal itu. Di kebanyakan kedai, BAYAR dulu, makan kemudian. Sekalipun, kita mahu makan di kedai, kita tidak boleh ambil makanan dan duduk-duduk enak menikmatinya sebelum membayarnya.
Pekedai Arab akan mengingatkannya dalam bahasa Melayu: “BAYAR dulu.” Lagi pun di sejumlah kedai, disediakan kaunter untuk kita membuat pembayaran ketika memesan makanan. Si Arab akan memberikan kita resit dan dengan resit itu barulah kita boleh mengambil makanan. Minuman pun sama, bayar dulu, dapatkan resit, kemudian barulah kita boleh dapatkan minumannya.


Senario 4

Apabila balik daripada solat di Masjidilharam, salah satu kenikmatan adalah merasai aiskrim. Memang aiskrim Arab sedap, apatah lagi dengan cuaca gurun Arab yang membahang.

Suatu ketika semasa balik, saya terkejut besar apabila peniaga aiskrim melaung memanggil pelanggan dalam bahasa Melayu: “Sedap, sedap, jilat, jilat.” Terkejut besar saya, Melayu mana yang ajar penjual aiskrim Arab bercakap begitu?

Ramai pekedai pandai bercakap dan faham bahasa Melayu. Ketika membeli-belah, berhati-hati dengan perkataan yang diucapkan kepada isteri atau rakan. Jika kita membebel, mengumpat atau merungut harga barangan mahal, si Arab akan tiba-tiba bercakap: “Murah, murah Siti Rahmah, tak mahal!”

Thursday, November 4, 2010

‘Melaka Maju 2’: Why must a Pasti kindergarten be demolished?

***
In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful; blessings and peace be upon Prophet Muhammad s.a.w.

Reflection
ABUNDANCE
1. Lo! We have given thee Abundance;
2. So pray unto thy Lord, and sacrifice.
3. Lo! It is thy insulter (and not thou) who is without posterity. (Surah 108, Al-Kauthar)
***

IN my article posted earlier entitled ‘Melaka Maju’: The magic is gone’ I mentioned my concern that Malays/Muslims were being ‘chased’ out of their lands.

In the name of development, some Malays/Muslims were sidelined, they were told to vacate their lands and surrender their properties, paving the way for projects that benefitted those in power and a chosen few.

An Islamic kindergarten run by PAS (Pasti) named Pasti Jaya Insan in Bukit Katil, some ten kilometres from Melaka city is next in line to be demolished; thanks to Melaka’s state leaders, the majority of them from Umno, for their ‘kindness’ and ‘far sighted views’.

On the ground of the Pasti Jaya Insan building that also houses PAS operations room, would be built a new road connecting busy Jalan Bukit Katil to a nearby housing estate.

Bukit Katil PAS Information Chief, Yusuf Wahab, said his side had received letters from the State Government asking them to sign an agreement, paving way for the demolition of the Pasti building and the construction of the new road.

It was said that the Umno-BN led state government would used force to acquire the land by banking on ‘Akta Pengambilan Tanah 1960’ (Appropriation Land Act 1960).

In his effort to stop the demolition of Pasti Jaya Insan, Yusuf, better known as Cikgu Yusuf and his team have sought out and worked on many avenues such as distributing hundreds of cards to residents including greeting cards during the last Eid (Aidilfitri).

Their latest effort was in organizing a Pakatan Rakyat demonstration on the grounds of the Pasti after Friday prayers on 22nd October that attracted some 500 supporters and sympathizers.

In his greeting cards, Cikgu Yusuf among others wrote: “This (demolition of the Pasti building) is unjust and cruel actions of the Barisan Nasional (BN) government upon the people especially children as their place of learning would be torn down. Let us show our sympathy and be united and work together to defend and protect this Pasti.”

Cikgu Yusuf when met by writer said; acquisition of the land was the latest strategy of the Umno-led state government to pull down the PAS- owned building which houses its kindergarten and operations room.

“Prior to this, they did they carried out all sort of tactics including summoning the Pasti’s administrators to court, accusing teachers of preaching Islamic knowledge without permit from the Islamic religious council. But the cases are still pending, thus those in power have lost their patience in seeing that the Pasti’s activities ceased,” says the former Melaka PAS Information Chief.

Cikgu Yusuf said the Pasti Jaya Insan building is more than 50 meters from the main road and during peek hours such as the morning rush, it would in no way obstruct traffic flow.

He said building a new road from Jalan Bukit Katil to the new housing estate via the Pasti grounds was not an urgent matter as there are already a few alternative roads for residents there.

“If they really felt bad and had to build the new road, why not choose other routes. In fact they could build the new road beginning from the intersection of Jalan Bukit Bayan-Jalan Bukit Katil, thus upgrading the three-forked intersection into a four-forked one. But why must they choose the Pasti ground that is more than 300 meters from the intersection?” asks Cikgu Yusuf.

He claimed that the original site for the new road planned by the authorities did not run through the Pasti grounds but interference by top state Umno leaders victimized the PAS kindergarten just to satisfy their thirst for power.

He also said that there were several other Pasti buildings in the state slapped with demolition orders by the city council, including those accused of not having Certificate of Fitness (CF).

Melaka PAS State Chief, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman who spearheaded the Pakatan Rakyat demonstration on the site, said they protested the acquisition of the Pasti land not because they were against development such as building new roads and setting new housing estates, but the state government must be fair and just to all ‘rakyat’ – irrespective of their political beliefs.

He said every decision made must not be based on narrow minded political views for the benefit of the chosen few or the leaders themselves.

“PAS do not go against development but leaders must be fair to all. Our country is on the brink of collapsing because cronyism is flourishing, corrupt leaders are still being elected because the practice of cronyism. I do hope the people who have power to elect leaders through elections; wll get rid of these leaders who are very afraid of loosing power.

“Whatever their reasons (tearing down the Pasti building), we do not agree and we will fight to the end because their action is an act of cruelty to their political rivals with the misuse of government machinery in getting their dirty agenda fulfilled,” says Ustaz Abdul Ghani.

Melaka DAP Chairman, Goh Leong San, said Pakatan Rakyat would defend the peoples’ right and would go against directives from the state government led by Chief Minister, Mohd Ali Rustam who had make a mock on democracy.

“We hope the people would be united and I will raise the matter in the next seating of the State Assembly,” said Goh who is assemblyman for Kesidang.

State KeADILan Youth Chief, Hairiz Nordin, regretted there was no discussion between the two sides and he was in the opinion that Umno-BN leaders were afraid of the growing support for PAS and Pakatan Rakyat especially from the younger generation, so they ordered the Pasti building to be demolished.

He said Pakatan Rakyat would make the rakyat know about the development and fight till end over this issue because Pasti has for decades been providing quality education especially on Islamic knowledge to children at a very young age.

Tuesday, November 2, 2010

Surat terbuka kepada RM: Namakannya Festival Busana 1-Malaysia

Posted on 2nd November 2010
***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin." (Maksud Ayat 20 Surah Al-Zaariyat)
***

BUAT tatapan Datin Seri RM dan sekalian rakyat Malaysia yang dihormati; saya terpanggil menitipkan warkah ini kerana sifat saya yang antara lain sebagai penulis, guru, bapa, suami dan paling penting sebagai seorang Muslim yang wajib mempertahankan kesucian Islam sehingga titisan darah terakhir.

Kini terpampang di depan mata saya melalui alat sebaran media massa betapa Datin Seri telah mempromosikan apa didakwa sebagai fesyen pakaian Islam melalui Festival Busana Muslim (Islamic Fashion Festival, IFF) yang berlangsung di Monte Carlo, Monaco pada Ogos lalu.

Apa yang janggal adalah penggunaan perkataan ‘Islamic’ itu pada majlis memperagakan pakaian tidak Islamik, yang apabila digunakan akan turut membabitkan saya sebagai seorang Muslim walaupun zahirnya saya berada ribuan kilometer daripada tempat festival berlangsung.

Selain mengguris perasaan saya sebagai seorang Muslim, saya juga akan berhadapan dengan beban daripada apa yang dibuat pemimpin. Demikian juga perlakuan maksiat lain yang semakin menjadi-jadi dalam negara sehingga muncul Sekolah Harapan untuk remaja hamil.

Perlakuan maksiat dan kebobrokan lain mengundang bala daripada Allah SWT. Apa yang menakutkan, bala itu bukan terkena kepada perlaku maksiat saja tetapi menimpa semua orang. Tidak terbacakah Datin Seri akan nasib kaum Ad, Lut dan sebagainya dimusnahkan semuanya oleh Allah SWT kerana kemungkaran mereka?

Sebagai rujukan dekat, sudah terlupakah Datin Seri akan tsunami Disember 2004 yang mengorbankan ratusan ribu nyawa di rantau Asia; di Aceh saja 200,000 orang maut manakala keadaan wilayah itu bagaikan padang jarak padang terkukur.

Hal inilah yang menakutkan saya, jadi sebagai seorang penulis saya bertanggungjawab mengingatkan akan bahana ini. Selepas menerima teguran daripada pelbagai pihak yang saya berharap sampai ke pengetahuan Datin Seri, terpulanglah kepada Datin Seri untuk berubah atau tidak, tetapi satu hal yang saya berharap Datin Seri lakukan adalah ubahkan nama festival itu pada masa depan; gugurkan nama Islamik itu dan bebaslan Datin Seri untuk menamakannya 1-Malaysia Fashion Festival atau sebagainya.

Ini kerana apabila membabitkan nama Islamik, sebagai anggota masyarakat dengan pelbagai peranan saya terpaksa menanggung beban akibat daripada perbuatan Datin Seri itu. Sebagai contoh saya sebagai seorang bapa, apabila anak saya berpakaian seperti yang model-model terbabit peragakan, tentunya saya akan menegur mereka. Tetapi apa hendak saya jawab apabila mereka berkata: “Bukankah itu pakaian Islamik.” Demikian juga apabila saya menegur isteri saya, apa hendak saya katakan jika dia memberi jawapan yang sama.

Sebagai guru sukarela yang mengajar anak-anak di kampung pada hujung minggu, bagaimana saya hendak menegur mereka jika mereka mengenakan pakaian tidak cukup kain kerana model-model Islamik yang Datin Seri tonjolkan kebanyakannya berpakaian begitu.

Demikian juga dengan cikgu, ustaz dan ustazah; bagaimana mereka mahu meminta anak-anak murid mengenakan pakaian menutup aurat sepenuhnya sedangkan pakaian Islamik yang Datin Seri persembahkan tidak menepati ciri sebagaimana yang dinyatakan dalam al-Quran.

Misalnya Allah SWT berfirman dalam Surah An Nuur, ayat 31 yang bermaksud: “Katakan kepada perempuan beriman supaya merendahkan pandangannya dan menjaga kehormatannya dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya kecuali apa yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka melabuhkan tudung hingga ke bawah dadanya. Janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya kecuali kepada suaminya, bapanya, anak suaminya…”

Bagaimana pendidik mahu generasi muda (termasuk anak-anak Permata Negara) mematuhi suruhan ayat ini sedangkan Datin Seri sebagai ‘ibu mereka’ menunjukkan contoh pakaian yang tersasar jauh daripada dinyatakan melalui ayat 31 Surah An-Nur ini?

Akhir sekali bagaimana pendakwah mahu memperbaiki cara pemakaian anak-anak gadis kita sekarang ini walaupun bertudung tetapi tidak memenuhi konsep dan syarat menutup aurat.

Berhubung perkara ini, majalah Hidayah keluaran Oktober 2010 ada menyatakan kebimbangan mengenai wanita bertudung tetapi sesetengahnya seolah-olah bertelanjang.

“Kini semakin ramai wanita bertudung. Syukur alhamdulillah, tetapi benarkah dengan bertudung itu sudah cukup untuk menyatakan seseorang wanita sudah menepati konsep menutup aurat sebagaimana dikehendaki oleh Islam.

“Seseorang yang memakai tudung, tidak semestinya wanita itu menutup aurat dengan sempurna. Bertudung satu cerita lain, menutup aurat satu cerita lain. Sekarang ini kita lihat ada pelbagai cara orang perempuan memakai tudung. Apabila disebut pakai tudung , benarkah ia bererti menutup aurat? Ada juga memakai tudung atau selendang tapi tersembul pula jambulnya.

“Ada tiga cara orang perempuan memakai tudung, yang kita lihat dalam masyarakat Islam kita hari ini. Pertama: Ada perempuan yang memakai tudung nipis yang hanya diletakkan di atas kepala. Kita boleh lihat sendiri pakai tudung cara ini menampakkan rambut dan perhiasan-perhiasan lainnya. Memakai tudung cara begini, tidak boleh kita anggap menutup aurat. Pakai tudung macam ini hanya sekadar satu fesyen sahaja.

“Kedua, ada perempuan pakai tudung dengan hanya meletakkannya di atas kepala dan disematkan dengan pin supaya kain tudung itu tidak terbuka dan ditiup angin. Pakai tudung cara begini tidak boleh juga dianggap menutup aurat kerana yang memakainya mengenakan pakaian jeans yang ketat, baju-T berlengan pendek sehingga nampak ketiak.

“Ada antaranya pula memakai baju-T yang sangat pendek yang terus mempamerkan pusat dan perutnya. Cuma yang ditutup hanya kepala termasuk rambut dan hujung tudung itu itu dililitkan ke leher. Apakah bertudung jenis begini dan berpakaian jenis ini boleh dianggap menutup aurat?

“Ketiga, ada perempuan yang pakai tudung labuh. Tudung jenis ini bukan saja menutup seluruh kepalanya, malah tudung itu labuh hingga menutup perhiasan dadanya. Biasanya perempuan yang memakai tudung macam ini, dia akan memakai baju kurung atau jubah. Inilah sebenarnya yang disebut dalam al-Quran dan hadis Nabi s.a.w. wanita yang menutup aurat.”

Rasulullah s.a.w. dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya sebilangan ahli neraka adalah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi hakikatnya bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya.”

Jadi adakah Datin Seri mahu menunjukkan jalan ke neraka kepada generasi muda kita melalui Islamic Fashion Festival itu? Boleh tak Datin Seri gugurkan perkataan ‘Islamic’ dan namakannya semula sebagai 1-Malaysia Fashion Festival sesuai dengan konsep ‘moderate’ yang suami Datin Seri berulang kali nyatakan kepada Presiden Amerika, Barack Obama.

Monday, November 1, 2010

Apabila Utusan disamatarafkan dengan Harakah, Suara Keadilan...

Posted on 1 Nov 2010
***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kamu menjalankan hukuman 'qisas' (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu; orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan dengan perempuan." (Surah al-Baqarah, ayat 178)
***

DALAM kolum Dr Mohd Ridhuan Tee di Mingguan Malaysia (31.10.2010) bertajuk 'Sifat toleransi kerana Islam', beliau antara lain menulis: "Saya tidak bertujuan untuk mempertahankan Utusan, hanya diberi peluang untuk menulis dalam kolum setiap hujung minggu. Apa yang ingin saya suarakan adalah, akhbar Utusan tidak pula berkempen supaya memboikot akhbar Suara Keadilan ataupun Harakah. Walaupun tidak kurang hebatnya kedua akhbar ini mengkritik Utusan dan kerajaan.

"Atas nama kebebasan bersuara dan demokrasi, saya nampak akhbar Utusan lebih terbuka. Mungkin ada yang berkata, Utusan adalah akhbar Umno atau akhbar kerajaan BN. Jika begitulah keadaan; Keadilan, Roket dan Harakah, juga adalah akhbar parti.

"Berita-berita mereka, walaupun didakwa benar dan tidak ada putar belit, mereka tetap menentang dan mengkritik Umno dan kerajaan yang dipimpinnya. Malang sungguh akhbar orang Melayu terpaksa berhadapan dengan orang Melayu sendiri. Sedangkan akhbar orang lain asyik bekerjasama dan jarang bergaduh atau saling kutuk mengutuk. Apa yang jelas mereka saling sokong menyokong dan begitu bersatu hati mempertahankan hak-hak mereka."

TERIMA kasih Dr Riduan atas pandangan ini, apa yang ingin perbetulkan adalah Dr tersilap membuat perbandingan, menyamakan status akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia dengan akhbar parti iaitu Harakah, Suara Keadilan dan Roket. Adalah tersasar untuk menyamakannya begitu.

Kalau tidak silap saya akhbar parti Umno adalah MERDEKA, yang dulu pejabat lama saya (NSTP) turut terbabit dalam penerbitannya. Akhbar ini tidak mendapat sambutan, diberikan percuma pun susah untuk diedarkan. Saya tidak tahu sama ada akhbar Merdeka ini masih hidup atau sudah mati.

Jika Dr menyamatarafkan akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia pada kedudukan yang sama dengan Harakah, Suara Keadilan dan Roket, sebagai akhbar parti, Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia perlulah antara lain;

1. Merayu, mengemis permit yang memang sukar didapati. Lihatlah bagaimana nasib akhbar Suara Keadilan, permitnya sudah digantung dan tidak diperbaharui sehingga hari ini. Jadi pertimbangkanlah untuk menggantung penerbitan Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia.

2. Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia adalah untuk ahli Umno saja. Sila tulis dengan perkataan besar di muka depan UNTUK AHLI UMNO SAJA.

3. Jika Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia dijual pada umum, terpampang di kedai mamak, pihak berkuasa hendaklah merampasnya. Kilang pencetakan juga boleh diserbu dan naskhah akhbar ditahan, tidak dibenarkan untuk edaran. Sediakan satu rak khas untuk jualan Utusan Malaysia/Utusan Malaysia dengan tertera perkataan besar UNTUK AHLI SAJA. Dan ingat, jual akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia di 'markas' Umno saja.

3. Sebagai akhbar parti akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia hanya boleh diterbitkan dua kali seminggu. Kadang-kadang kekerapan ini ditarik balik sesuka hati menteri sehingga menjadi dua kali sebulan seperti dialami Harakah selepas pilihan raya umum 1999 sehinggalah pada Ogos 2008.

4. Akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia perlu kerap diberi amaran kerana melanggar syarat permit, banyak cerita pasal perkauman, ini bahaya untuk keselamatan negara. Pengarangnya perlu kerap dihadapkan ke KDN untuk memberi keterangan dan diberi kaunseling termasuk gertakan dan tekanan.

5. Akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia tidak dibenarkan sesuka hati 'mengiklankan dirinya' di siaran televisyen, malah di billboard dan papan tanda lain kerana akhbar Harakah, Suara Keadilan, Roket dinafikan hak ini.

6. Akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia jangan dibacakan di kaca televisyen melalui slot Selamat Pagi Malaysia atau mana-mana siaran RTM atau TV3 dan sebagainya. Ini kerana tidak pernah dilihat atau didengari berita Harakah atau Suara Keadilan dibaca dan dihebahkan dalam rancangan pagi TV.

7. Akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia tidak boleh dibawa ke pejabat, sekolah dan mana-mana premis kerajaan. Ini kerana propaganda akhbar parti seperti Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia sangat bahaya. Orang mengepit akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia perlu dipandang secara sinis kerana membawa sebuah akhbar 'bahaya'.

8.Pemerintah boleh mengarahkan Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia tidak dijual di tempat tertentu seperti mana Harakah, Suara Keadilan, Roket tidak boleh dijual di Melaka Sentral. Kalau ada pekedai yang degil, PALANG saja kedai mereka!

9. Wartawan akhbar Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia adalah wartawan akhbar parti. Oleh itu mereka dihalang daripada membuat liputan pada majlis tertentu seperti mana wartawan Malaysiakini diusir daripada Perhimpunan Agung Umno di PWTC.

10. Akhbar Harakah dan Suara Keadilan tidak pernah menyiarkan keputusan empat nombor ekor (JUDI) atau SMS mengenainya. Oleh itu Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia mesti mencontohi akhbar parti ini, berhenti daripada 'memakan duit hasil JUDI'. Bersihkan akhbar daripada judi seperti wartawan Utusan mahu kerajaan negeri Pulau Pinang lakukan. Tidak guna berkhutbah bahana judi dalam rencana agama atau KOLUM tetapi akhbar masih menyiarkan keputusan EMPAT NOMBOR EKOR. Cakap mesti serupa bikin. Penulis kolum perlu berdakwah kepada pengarang, wartawan dan pekerja dulu sebelum berdakwah kepada masyarakat di luar.

11. Akhbar Harakah dan Suara Keadilan (yang sudah dimatikan, tetapi insya-Allah akan bangkit), tidak ada menyiarkan gambar artis-artis yang menunjukkan aset yang sepatutnya disembunyikan seperti buah dada dan kaki seksi, tetapi Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia gemar berbuat demikian. Harap berhentikan kerana ia memberi kesan buruk kepada ahli-ahli Umno yang gemar membaca akhbar ini.

Demikianlah antara perkara yang perlu dilalui oleh Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia yang digambarkan oleh Dr Riduan sebagai sama taraf dengan akhbar Harakah, Suara Keadilan dan Roket.

Moga-moga Dr Riduan insaf bahawa Utusan Malaysia itu dibaca oleh semua golongan masyarakat termasuk anak-anak di bangku sekolah, maka akan terjojollah bijik mata mereka melihat gambar buah dada artis yang disiarkan oleh Mingguan Malaysia terutama dalam seksyen Pancainderanya!