Thursday, June 18, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 16: Remaja Perlu Ruang Lepas Geram

Masitah 60-an; Skin Head; Punk Oi!; Herman 'n' Baby; Angah 'n' Zurah; Angah 'n' Efy; Rafidah 'n' Ridzwan dan Mat 'luv' Timah - demikian antara contengan (graffiti) yang saya terbaca di bahagian belakang tempat duduk sebuah bas ketika dalam perjalanan ke pejabat.

Selain itu, ada kalanya saya ketemui gambar rajah dan perkataan yang terlalu lucah untuk dituliskan di sini.

Saya percaya graffiti itu dilakukan oleh anak-anak muda yang mahu meluahkan perasan masing-masing. Agak menghairankan kerana mereka tidak rasa bersalah melakukan perbuatan tidak senonoh itu.

Perbuatan merosakkan harta benda awam (vandalisme) nampaknya semakin lumrah di kalangan masyarakat kita. Kerusi bas, pondok telefon, balai raya malah tandas menjadi tempat untuk anak-anak muda melepaskan geram.

Menurut satu laporan tidak lama dulu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menanggung kerugian RM10 juta pada tahun 1996 akibat perbuatan mereka yang tidak bertanggungjawab merosakkan harta benda awam seperti lif dan kemudahan di taman rekreasi.

Berhubung perbuatan anak-anak muda melakukan graffiti, saya tertarik dengan laporan sebuah agensi asing tidak lama dulu yang menyatakan pihak berkuasa di negeri Brandenburg di Jerman, sanggup bersusah payah mengadakan satu festival graffiti bagi menampung keghairahan anak-anak muda menunjukkan bakat mereka di tembok.

Kos bagi mengadakan pesta yang dinamakan Festival Graffiti Eropah Pertama yang dikongsi bersama oleh kerajaan Brandenburg dan Kesatuan Eropah (EU) itu adalah sebanyak 40,000 mark Jerman (RM56,000).

Dalam pertandingan ini, belia dari Itali, Sweden, Ireland Utara, Belgium dan Jerman mengambil bahagian. Peserta dibenarkan menconteng tembok sesuka hati mereka. Dalam pertandingan itu ada yang menggunakan cat penyembur bagi memudahkan tugas.

Jika di negara Barat diadakan pertandingan khas untuk mereka yang tangannya sentiasa gatal, saya percaya ia juga boleh dibuat di sini. Ini bagi membolehkan remaja menyalurkan pemikiran kreatif secara sihat dan tidak mencuri-curi melakukannya dalam bas, tandas dan tempat awam lain.

Selain graffiti, ada penumpang bas melakukan perbuatan lebih biadap. Saya pernah terlihat kusyen tempat duduk bas yang ditoreh. Dinding bas juga dilakar dengan gambar rajah dan tulisan lucah.

Selain itu, kita juga sering menatap laporan mengenai tindakan samseng remaja seperti membakar pondok telefon dan harta awam lain.

Saya berpendapat perbuatan seperti ini tidak boleh dibiarkan berleluasa. Sewajarnya pihak berkuasa menghukum seberat-beratnya mereka yang melakukan perbuatan ini.

Di Singapura tidak lama dulu, heboh dengan kisah Michael Fay, seorang belia Amerika yang ditahan dan dikenakan hukuman sebat kerana merosakkan harta awam di republik itu.

Sekalipun pelbagai pihak di Amerika mengecam hukuman yang dikenakan pihak berkuasa Singapura, kerajaan negara pulau itu tidak berganjak.

Berdasarkan kisah Michael Fay ini, saya berpendapat mereka yang didapati bersalah merosakkan harta benda awam perlu dihukum seberat-beratnya.

Bagaimanapun, selain daripada mengenakan hukuman, kita perlu menyediakan ruang kepada anak-anak muda untuk melepaskan perasaan dan gian mereka.

Mungkinkah sesuai bagi kita mencontohi langkah pihak luar seperti mengadakan pertandingan graffiti di mana remaja boleh menunjukkan bakat terpendam mereka?


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

No comments: